خلاصة:
پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهش نظریه داده بنیاد، مدل سیاستگذاری رسانه ای اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی را طراحی کرده است. روش گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق، روش نمونه گیری، گلوله برفی و روش تحلیل داده ها، سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) بوده است. در این پژوهش با 23 نفر از مدیران و اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی و خبرگان در حوزه رسانه مصاحبه شد و در خلال این مصاحبه ها، بیش از 1091 کد اولیه، 480 کد ثانویه، 170 کد مفهومی و 33 مقوله به دست آمد که در پنج طبقه دسته بندی شدند و اجزای مختلف مدل را تشکیل دادند. اولین جزء از مدل فقدان طراحی سازوکارهای تفکر رقابتی بود که به عنوان (شرایط علی) انتخاب شد، شرایط علی زمینه ساز وقوع دومین جزء مدل یعنی پدیده اصلی یا (لزوم طراحی سازوکارهای مدیریتی) بود، جزء بعدی مدل راهبرد بود. شرایط مداخله گر (طراحی سازوکارهای پژوهشی و نظارتی) و زمینه حاکم (طراحی سازوکارهای سیاسی و فرهنگی) نیز از دیگر اجزای این مدل بودند که با تاثیرگذاری بر راهبرد زمینه ساز تحقق پدیده اصلی در این مدل محسوب می شوند. آخرین جزء یا پیامد مدل نیز از طبقه بندی مقولات به دست آمد.
ملخص الجهاز:
"مقولات و ابعاد پژوهش ابعاد پژوهش مقولات فراوانی مفاهیم اتخاذ رویکرد بلندمدت در اتحادیه 5 لزوم شکل گیری تفکر رقابتی در سطح مدیران 4 شرایط علی : اتخاذ رویکرد مسئله محوری 3 طراحی سازوکارهای جذب و اقناع اعضا 2 تفکر رقابتی بهره گیری حداکثری از فضای مجازی 5 استفاده از خبرگان بین المللی جهت تحلیل محیط 5 درک حساسیت های سیاسی ویژه اعضا 6 بازنگری در ساختار قدرت در اتحادیه 5 چابکسازی فرایندهای تصمیم ری و ابلاغ 4 استقلال بخشی به اتحادیه به عنوان یک نهاد بین المللی 3 دده ا ل : حفظ رویکرد جامعیت و شمولی اتحادیه 4 پی صی ا تگذا ی انه ای گسترش طیف سیاستگذاران 6 سیس ر رس فعال شدن دبیرخانه به عنوان مرکز هماهنگی بین اعضا 6 تقسیم نقش میان اعضا 5 تقویت ارکان اتحادیه 4 شفاف سازی فرایند سیاستگذاری 4 اه دها اصالت بخشیدن به نظر خبرگان منطقه ای در طراحی سیاست ها 4 ر بر : طاح ساز کا های طیف بندی اعضا در تدوین و ارسال سیاست ها 5 ر ی و ر تدوین ساست های سیاستگذاری در موضوعات مورد اتصال اعضا (مبانی اسلام ) 5 ی مشارکت عینی گرایی در رابطه با فضای منطقه 3 ی ایجاد ساختار تولید مشترک توسط اعضا 5 تعامل علمی و عملی با دانشگاه ها و رسانه ها 4 شرایط مداخله گر: طراحی پژوهش های کاربردی متناظر با نیاز اعضا 6 طراحی سازوکارهای ایجاد ساختار رصد در دبیرخانه اتحادیه 6 پژوهشی و نظارتی آموزش نیروی انسانی رسانه های عضو 7 تبدیل داده های میدانی رصد به تحلیل های سیاستی 4 ادامه جدول ١ ابعاد پژوهش مقولات فراوانی مفاهیم حرفه ای گرایی و دوری از سیاست زدگی 5 توجه به سلایق سیاسی اعضا 6 بستر حاکم : شبکه سازی بین صنوف رسانه ای اعضا 4 طراحی سازوکارهای بالا بردن دغدغه آگاه سازی مخاطب در اعضا 4 سیاسی و فرهنگی جذب حداکثری اعضا 5 استفاده از نخبگان رسانه ای با نگاه بین المللی 5 ترویج علمی و عملی رسانه اسلامی 4 دلایل انتخاب هر یک از ابعاد اصلی مدل سیاسـتگذاری در اتحادیـه ، بـه شـرح زیـر روایت می شود و این درواقع ، پاسخ به پرسش فرعی پژوهش یعنی «تبیین ابعاد مختلـف مدل سیاستگذاری در اتحادیه » است ."