خلاصة:
علی بن مهزیار نوشتارهای حدیثی فراوانی تصنیف کرد. علمای » قرن های چهارم و پنجم به این آثار دسترسی داشته اند. فهرست نویسان
نیز این نوشتارها را گزارش کرده اند. کلینی در تدوین الکافی از این
نوشته ها بهره برده است. در این مقاله، طرق به کتاب های نامبرده
در » علی بن مهزیار « اعتبارسنجی شده و احادیث گرفته شده از کتاب های
بخش اصو کتاب الکافی بازیابی شده است. 16 حدیث از چهار کتاب
ابن مهزیار در این بازیابی به دست آمد. روش این نوشته کتابخانه ای است
که بر اساس داده های سندی و متنی به تحلیل سند و متن می پردازد.
Ali Ibn Mahziar, has authored many writing about Hadith.
Different scholars have used these writings in the fourth and fifth
centuries. List developers have also reported these writings. Al-
Kulayni has used these writings in the development of Kitab al-
Kafi. In this article, some of these books will validate, and
Hadiths narrated from the books of Ali ibn Mahziar in Principle
Chapter of Kitab al-Kafi will be retrieve. In this retrieving, 16
Hadiths were obtained from the four books of Ali ibn Mahziar.
The method of this article is library which is based on the
evidence data and texts, will analysis the evidence and texts
ملخص الجهاز:
"1 2 در طریق دوم نجاشی، حمیری همۀ کتابهای ابنمهزیار و در طریق نخست زراری، حمیری کتاب صوم را را از طریق ابراهیم بن مهزیار روایت میکند؛ البته شیخ طوسی نیز در طریقی ابراهیم را راوی دو نوشتۀ علی بن مهزیار معرفی کرده است در آنجا گفته شد که اعتبار این دو نوشتار؛ یعنی وفاة أبیذر و حدیث بدء إسلام با این مقاله ارتباطی ندارد.
) د) تطبیق قواعد بازیابی بر طرق قاعدۀ شبه عدة و کتاب نداشتن راوی: بر اساس «قاعدۀ شبه عدة» در طریق «عبدالله بن جعفر و سعد بن عبدالله جمیعا عن ابراهیم بن مهزیار عن علی بن مهزیار عن الحسین بن سعید/الحسن بن محبوب» 1 2 میبایست کتاب «ابراهیم» منبع باشد؛ اما با توجه به اینکه «ابراهیم بن مهزیار» راوی کتابهای برادرش، «علی»، است و دلیلی که در مورد روایت «علی بن مهزیار» از «حسن بن محبوب» همان، ج 2، ص 488، ح 1243؛ ص 500، ح 1255؛ ص 505، ح 1260؛ ص 519، ح 1274؛ ص 528، ح 1280؛ ص 537، ح 1287؛ ص 565، ح 1297؛ ص 582، ح 1308؛ ص 596، ح 1320."