خلاصة:
تعالی معنوی را میتوان تجلی درونی دینداری دانست)پایدنمونت، 2004 :ص222-
213 .)در دهه های اخیر با توجه به اوجگیری پژوهشهای حوزة روانشناسی و دین،
توجه به پیامدهای معنویت فزونی یافته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة
بین پنج عامل بزرگ شخصیتی و معنویت در دانشجویان دانشگاه اصفهان است. نمونة
پژوهش200 نفر دانشجو)100 نفر دختر و 100 نفر پسر( از دانشجویان دانشگاه اصفهان
بودند. برای اندازهگیری شخصیت از پرسشنامة 60 سوالی شخصیت نوساختة کاستا و
مک کرا)1992 :ص175-21 )که دارای پنج خرده مقیاس)روان رنجورخویی، برون گرایی،
پذیرا بودن یا گشاده ذهنی، موافقت یا توافق پذیری و وظیفه شناسی( بود و برای اندازه گیری معنویت
از پرسشنامة 33 سوالی گرایشهای معنوی)شریفی و همکاران، 1387 )دارای چهار خرده مقیاس
اور معنوی، خودشکوفایی، تجربة معنوی، فعالیت معنوی استفاده شد. نتایج ضریب
همبستگی بین عوامل شخصیتی و نمرة کل معنویت بیانگر ارتباط معنادار شخصیت با معنویت
بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی رگرسیون همزمان عوامل شخصیت بر گرایشهای معنوی
عد وظیفه شناسی توان پیشبینی خودشکوفایی معنوی، روانرنجورخویی
نشان داد که ب
توان پیشبینی ابعاد تجربهٔ معنوی، روانرنجورخویی، برونگرایی و بازبودن نسبتبه
عد فعالیت معنوی را داشته و قویترین پیشبینی کننده های ابعاد
تجربه توان پیشبینی ب
گرایشهای معنوی هستند. همچنین، بین دانشجویان دختر و پسر ازلحاظ تجربهٔ معنوی،
تفاوت معنادار بوده و دانشجویان پسر در بعد فعالیت معنوی میانگین بالاتری نسبتبه
دانشجویان دختر نشان دادند؛ بهطور کلی، معنویت متغیر نسبتا جدیدی است که با سالمت
روان افراد رابطه دارد و پنج عامل شخصیتی، عاملی مهم است که میتواند سالمت روان
افراد را پیشبینی کند.
ملخص الجهاز:
اهميت معنويت 3 و رشد معنوي انسان، در چند دهة گذشته بهصورتي روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت رواني را به خود جلب كرده است؛ تاجاييكه سازمان جهاني بهداشت در تعريف ابعاد وجودي انسان، به ابعاد جسماني، رواني، اجتماعي و Spiritias Mc Cuarry Spirituality معنوی 1 اشاره کرده است و بعد چهارم يعني بعد مفهومي را نيز در رشد و تكامل انسان مطرح ميکند(وست، 2 1383:ص 69).
نتيجة موردانتظار از انجام اين تحقيق برداشتن گامهاي اساسي جهت بررسي رابطه بين بعد بزرگ شخصيتي(روانرنجوري، برونگرايي، گشادگي نسبتبه تجارب، توافق، وظيفهشناسي) با چهار بعد معنويت (باورهاي معنوي، خودشكوفايي معنوي، فعاليتهاي اجتماعي و مذهبي در زندگي و تجربة معنوي در زندگي) است و از همه مهمتر اينكه ميتوان به كمك آن به شرح و بسط رابطة درمانگر و درمانجو و گرايشهاي فكري آن و همچنين، استفادة بهتر از ملاحظات سنجيده براي بهبود مراجعان اقدام کرد.
ضرايب همبستگي ابعاد معنويت و عوامل پنجگانة شخصیتی NEO {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافتههاي جدول بالا حاکي از آن است که بين چهار بُعد معنویت و عامل روانرنجوري، بين فعاليت معنوي و عامل پذيرش و بین ابعاد معنويت و عامل بازبودن نسبتبه تجربه رابطة منفي وجود دارد.
همچنين، دانشجويان پسر در عامل فعاليت معنوي ميانگين بالاتري نسبتبه دانشجويان دختر کسب کردهاند که آمارة t در سطح 05 /0p< معنادار است( 013/0p نتیجهگیری یافتهها نشان دادند که بین شخصیت و معنویت رابطة معناداری وجود دارد.
نتايج حاکي از وجود رابطة منفي معنادار بين ابعاد معنويت و بعد بازبودن نسبتبه تجربه است.
هنينگسارد و آرنا(2008: ص708-703)، سارگلو(2 Gartner &amp; Westgate Young Cashwell Shcherbakova ص 52-15)، راهانيه(2001: ص662-656) و مک دونالد(2000: ص91-88) معتقد به ارتباط مثبت بين ابعاد معنويت با بازبودن نسبتبه تجربه هستند.