خلاصة:
یکی از اساسی ترین ارکان ساختار حکومت در یک نظام سیاسی قوه مقننه است.در حقیقت پارلمان به
عنوان اصلی ترین نهاد قانون گذاری در هر کشور به شمار می آید.نمایندگان پارلمان از آن جهت که
منتخبان مردم هستند از اختیارات گسترده وامتیازات خاصی برخوردارند .نمایندگان امین مردم در درون
هیئت حاکمه محسوب می شوندوبه وسیله سایر ارکان حکومت به ویژه قوه مجریه نظارت می شوند.
استقلال نمایندگان در اعمال اختیارات نمایندگی از چنان اهمیتی برخوردار هست که اغلب نظام های
سیاسی مصونیت خاصی را برای آنها در نظر گرفته است.با این حال نمایندگان از نظارت وپاسخگویی در
قبال رفتار وعملکردشان مصون نیستندواکثر پارلمان های دنیا دارای نوعی نظام نظارت درون سازمانی بر
رفتار نمایندگان خود می باشندو کسی در اصل نظارت بر رفتار نمایندگان تردید چندانی ندارد ،اما در شیوه
اعمال نظارت تفاوت ها ورویه های مختلفی به چشم می خورد.با توجه به این موضوع اخیرا در سیاست های
کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری بر اساس بند 13 سیاست های ابلاغی ضرورت طراحی یک روش
جهت نظارت بر نماینده در طول چهار سال فعالیت تاکید شده وطبق قاعده این مکانیزم را خود مجلس باید
طراحی وتصویب نماید چرا که مرجع قانون گذاری مجلس است.
One of the most important pillars of the structure of government is in a
political system of the legislature. Indeed, Parliament is the main
legislative institution in each country. Representatives of the
parliament have broad powers and special privileges because they are
elected by the people. Amin people are considered to be within the
governing body and are monitored by other elements of the
government, especially the executive branch. Independence of the
deputies in the exercise of agency powers is so important that most
political systems have a special immunity to them. However, the
deputies are not immune from monitoring and responding to their
conduct. Many parliamentarians in the world have a kind of inorganizational
monitoring of behavior There are no complaints about
the behavior of the parliaments, but there are different differences in
the manner in which they are supervised. With this in mind recently, in
the general election policy, the Supreme Leader, in accordance with
paragraph 13 of the policies Notification of the necessity of designing a
method The monitoring of the representative has been emphasized over
the four years of activity, and according to the rule, this mechanism
should be designed and approved by the parliament itself, as the
parliament's legislative authority
ملخص الجهاز:
بند سوم: راهکار ها و شیوه های اجرایی چنانچه اصل نظارت را بپذیریم می توان برای جلوگیری از فساد و نظارت کار آمد بر عملکرد نمایندگان مجلس الگوی های بیرون ودرونی را طراحی کرد که اکثر این ها در کشورهای مختلف قابل اجرا ست و قطعا می تواند در مجلس شورای اسلامی ایران قابلیت اجرایی را داشته باشد.
در این الگو کارویژه نظارت حرفه ای پارلمانی(نظارت بررفتار نمایندگان) به نهاد های داخل پارلمان به ویژه کمیسون های آن سپرده می شود که معمولا به طور خاص برای انجام چنین امری ایجاد می شوند.
(شکوهمند، 1390: 94) از این رو، تاز مانی که الگوی نظارت درون پارلمانی درکشورمان حاکم باشد، لازم است برای عمکلرد هرچه بهتر آن، در ترکیب مرجع نظارت تجدید نظر کرده و از گروه اقلیت نیز اعضای جهت عضویت در آن تعیین شوند، زیرا نظام های دموکراتیک معمولا در تمامی ارکان نظارتی پارلمان، اعضای فراکسیون های اقلیت پارلمان دارای مسئولیت و نقش جدی هستند.
زیرا این ملت است که به نماینده مشروعیت می دهد نه سایر نمایندگان، بنابراین عزل نماینده متخلف از قواعد رفتار حرفه ای، باید توسط رأی دهنده گان به عمل آید که عملا از طریق سازو کار انتخابات وعدم انتخاب روی دردوه ره بعد انجام می پزیرد این نوع ضمانت اجرا در نظام حقوق آلمان به رسمت شناخت شده و آینده سیاسی نماینده متخلف در گرو نظر رأی دهندگان است.