خلاصة:
با برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان مردم در حوز ههای مختلف، وزارت کشور باید برای هر منتخب
یک اعتبارنامه صادر کند، این اعتبارنامه به منزله این است که صلاحیت نماینده به صورت قانونی تائید و وی
پس از طی مراحل مختلف توانسته است، حایز آرای لازم شده و به مجلس راه پیدا کند. اعتبارنامه در واقع
گذرنامه منتخبان برای ورود به مجلس است.انگلستان قانون اساسی نوشته ای ندارد و منابع حقوق اساسی آن همان منابعی هستند که در مورد قواعد حقوقی بطور عام وجود دارد، که عبارتند از: قوانین یا حقوق موضوعه، قواعد عرفی، رویه قضایی. علاوه بر آن قانون موضوعه انگلیس هنوز تفسیر قضایی نشده است و دیدگاه های نویسندگان کتب و اساتید دانشگاه در این زمینه از ارزش زیادی برخوردار است.این تحقیق با هدف بررسی مطالعه تطبیقی جایگاه اعتبار نامه در نظام حقوقی ایران و انگلیس و به روش تحلیلی توصیفی انجام پذیرفته که نتایج حاصله حاکی از آن است که جایگاه اعتبار نامه نمایندگان در نظام حقوقی ایران و انگلیس کاملا متفاوت بوده بطوریکه اعتبار نامه نمایندگان در نظام حقوقی ایران توسط خود نمایندگان
مورد تایید یا رد قرار می گیرد درحالی که در نظام حقوقی انگلیس توسط اعضای دیوان عالی تایید یا رد
می شود.
By holding elections and selecting people's deputies in different areas,
the Ministry of the Interior must issue a credential to each elected
person, this credential is that the credentials of the representative have
been legally approved, and he has been able to, after passing through
various stages, the required votes and Get into the House. The
credentials are in fact the passport of the electorate to enter the
parliament. The United Kingdom does not have a constitution, and the
sources of its basic rights are the same as those which apply to the
general rules of law, which are: statutory or substantive law, customary
law, judicial procedure. In addition, the English law has not yet been
interpreted, and the views of the authors of the books and professors of
the university are of great value in this field. This research aims to study
the comparative study of credit status in the legal system of Iran and
Britain and conducted by descriptive analytical method It is accepted
that the results indicate that the reputation of the representatives of the
representatives in the legal system of Iran and England is completely
different, so that the credentials of the representatives in the legal
system of Iran are approved by the delegates themselves, while in the
English legal system by the members of the Supreme Court Approved
or rejected.
ملخص الجهاز:
مطالعه تطبیقی جایگاه اعتبار نامه در نظام حقوقی ایران و انگلیس (تاریخ دریافت 08/08/1396 ، تاریخ تصویب 15/09/1396) آیدا عمیدی کارشناس ارشد حقوق عمومی محمدهامون امانی دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه علمی کاربردی سنندج چکیده با برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان مردم در حوزههای مختلف، وزارت کشور باید برای هر منتخب یک اعتبارنامه صادر کند، این اعتبارنامه به منزله این است که صلاحیت نماینده به صورت قانونی تائید و وی پس از طی مراحل مختلف توانسته است، حایز آرای لازم شده و به مجلس راه پیدا کند.
لذا باتوجه به مواد مندرج در این قانون هیات نظارت مذکور در ماده ۱ موظف است در طول دوره ۴ ساله مجلس شورای اسلامی کلیه موارد مذکور را تحت نظر داشته باشد و در جهت سلامت پارلمان و تحقق حقوق ملت برخورد های قانونی لازم را با هرگونه تخلف اعمال نماید (همان.
برای اجرای محرومیت نمایندگان از شرکت در نشست های مجلس و کمیسیون ها و لغو اعتبارنامه های آنها، باید در جلسه رسمی غیر علنی پیش از رای گیری در این زمینه، نخست گزارش هیات نظارت خوانده شود و سپس نماینده متخلف که می تواند نیمی از وقت خود را به یکی از نمایندگان بدهد به مدت نیم ساعت دفاعیات را مطرح کند.
برای اجرای محرومیت نمایندگان از شرکت در نشست های مجلس و کمیسیون ها و لغو اعتبارنامه های آنها، باید در جلسه رسمی غیر علنی پیش از رای گیری در این زمینه، نخست گزارش هیات نظارت خوانده شود و سپس نماینده متخلف که می تواند نیمی از وقت خود را به یکی از نمایندگان بدهد به مدت نیم ساعت دفاعیات را مطرح کند.
حبیب زاده، محمد جعفر و جواد حسین زاده .