ملخص الجهاز:
"اما تذکر این نکته را لازم میدانم که کاش آقای ناهید(؟)سوابق تحصیلی یا علمی یا آشنایی خود را با مقولهء تصویرگری و صفحهآرایی کتاب ذکر میکرد،تا خوانندهء ناآشنا با این مقولهها،میتوانست حتی بدون مشاهدهء دلیل علمی یا لااقل منطقی از سوی ایشان،فتوایش را در این مورد، چشمبسته بپذیرد.
9. آقای ناهید(؟)،در نقد بیساختار و درواقع پریشان خود(منطق و ساخت واقعی حاکم بر این نقد، هرچه پیش آید خوش آید است)،یک بار دیگر به درون مایهء«نردبان جهان»رجعت کرده،و نوشته است: «جهانبینی رهگذر در نردبان جهان،بیشتر بر کفهء«شر و تباهی»سنگینی میکند تا خیر و نیکی عناصر در طبیعت؛لذا عناصر با یکدیگر سر ناسازگاری دارند.
و اگر به جای این پاسخنامه،یک مناظرهء حضوری با آقای ناهید(؟)میداشتم،به مخاطبان نشان میدادم که ایشان یا اصلا دربارهء این وجه داستان مورد نقد خود فکر نکرده،و یا اگر هم در اینباره اندیشیده،راه به جایی نبرده است!
آقای ناهید(؟)به همین مقدار نیز اکتفا نکرده است؛و برای آنکه کمترین شبههای در مورد بد و غیرقابل استفاده بودن نردبان جهان باقی نگذارد،زیر عنوان پارهای از اشتباهات دیگر،راجعبه زبون گشتن مرگ«درحالیکه حیات و زندگی ادامه دارد»و ایستادن (به جای نشستن)بر تخت غرور و تناسب نداشتن صنف عمیق با رنگ،این داستان،اشاره کرده است.
در کتاب،مشکل هر پدیده-و نه با تعبیر نادرست آقای ناهید(؟)،عنصر-از آنجا آغاز میشود که برای من خود،اصالت بیش از اندازه قایل میشود،و منشأ اصلی و مقام واقعی خود در هستی را فراموش میکنم در متن کتاب نیز این من با تأکید(با حروف سیاه)آورده شده است.
توضیح کتاب ماه: آنچه آمد،جوابیهء نویسندهء محترم جناب آقای محمد رضا سرشار(رهگذر)بر نقدی بود که پیشتر به قلم منتقد محترم جناب آقای مصطفی ناهید بر کتاب «نردبان جهان»درج گردیده است."