خلاصة:
برندسازی را عمدتاً و البته تا حد زیادی به درستی در ذیلِ فعالیتهای مرتبط با اقتصاد و تجارت، به ویژه اقتصاد و تجارتِ مبتنی بر منطق بازار مورد ملاحظه قرار میدهند. با این حال رشد و گسترشِ روزافزونِ فنون و مهارتهای برندسازی و آشکارشدنِ اهمیت آن به عنوان مقولهای مرتبط با ذات و ماهیتِ روابط انسانی، موجب شده است که دانشوران حوزة برندسازی تلاشی را در جهتِ بسطِ دایرة شمولِ نظام برندسازی آغاز کنند. تأکید برندسازی شخصی طی دو سه دهة گذشته، چه در عرصة سیاسی و چه در عرصههای هنری، ورزشی و مدیریتی، نشانههای این بسط و گسترش را آشکار ساخت. برندسازی شهر و کشور از منظر توریستی و گردشگری و حتی با رویکرد تقویتِ قدرت ملی در عرصة جهانی، امروز به امری متداول تبدیل شده است. به نظر میرسد مرحلة نهاییِ این روند، برندسازی ایدهها و افکار باشد که اگرچه هنوز در آغاز راه است اما سرعت بسط و گسترش آن بسیار زیاد است. ما در این مقاله و با عنایت به همین واقعیت، تلاش خواهیم کرد تا کوشش در راستای بدلکردنِ ایدة صلح پایدار را به عنوان یکی از مهمترین مقومات گفتمان انقلاب اسلامی ایران به بحث بگذاریم. تمایزگفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی ایران که آن را به یکی از مهمترین و در عین حال مردمیترین رویدادهای تاریخ معاصر بدل کرد، در نوعِ متفاوتِ نگاهش به مقولة سیاست و قدرت سیاسی بود. آشتیدادنِ اخلاق با سیاست که به سکهای غیر رایج در بازار مناسبات سیاسی جدید بدل شده است، همان نقطة عطفی است که در عرصة بینالمللی میتواند با مقولة صلح پایدار پیوند بخورد. مدعای ما در این مقاله این است که ایدة صلح پایدار، میتواند با استفاده از فنون برندسازی، به یکی از برندهای قدرتمند گفتمان انقلاب اسلامی در سطح بینالمللی تبدیل شود.
Branding is mainly, and to some extent correctly, used in the field of activities related to economy and trade, particularly economy and trade based on market rules. Nevertheless, growth and expansion of branding techniques and skills as well as surfacing of its significance as a category related to the nature of human relations has encouraged scholars of branding to try to expand the domain of inclusion of branding system. Emphasis on personal branding over the past few decades, either in political or art, sports, or management, has revealed the signs of this expansion and development. City and country branding, from the perspective of tourism or even for the sake of consolidation of national power in international arena, has become prevalent today. It seems that the final stage of this trend will be the branding of ideas and thoughts. Although it is still in the embryonic stages of its development, idea and thought branding seems to be the final stage of this trend. This trend too is in the early stages of its development, but the pace of its growth is very rapid. Attempts have been made in this article to discuss the idea of sustainable peace as one of the mainstays of the discourse of Islamic Revolution. The distinction of the dominant discourse of the Islamic Revolution, which has turned it into one of the most popular events of the contemporary history, lies in its approach to the issues of politics and political power. The reconciliation of ethics with politics, which had sunken into oblivion in the market of political relations, is the very turning point that can be connected to the idea of sustainable peace. The contention of this paper is that the idea of sustainable peace can, by using the techniques of branding, become one of the powerful brands of the discourse of Islamic Revolution in international arena.
ملخص الجهاز:
بـه عبـارت دیگـر تـلاش مـا ایـن اسـت تـا امکانات ایدة «صلح پایدار٣» را به عنوان یکی از عناصر مهم گفتمان انقلاب اسلامی که از رویکرد خاص و متمایز آن به امر سیاسی و قدرت منبعث میشود، برای تبدیل شدن بـه یـک برنـد نیرومنـد مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم .
brand identity اصلاح سوم ١٣٩٤/٤/٢٣ 23 هویت برند دقیقا آن چیزی است که مؤسسه ، شرکت یا نهادی کـه درصـدد ایجـاد آن برنـد اسـت کوشش میکند تا تصویری مطابق با اولویت های خود از یک کالا یا خدمات یا حتی از یک ایـده در ذهن مشتری ایجاد نماید.
اگرچه کلر در همین مقاله ، بحث برندسازی ایده ها را پی نگرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار نمیدهد اما به عنوان یکی از مهم ترین دانشـوران ایـن حـوزه در پایـان همـان بخـش از اصلاح سوم ١٣٩٤/٤/٢٣ 25 کتاب خویش ، این گونه نتیجه میگیرد: «همان طور کـه برندسـازی، بیشـتر و بیشـتر در عرصـه هـای دیگر [یعنی عرصه های غیرتجاری] مـورد اسـتفاده قـرار مـیگیـرد، نظریـه برنـد و بهتـرین خطـوط راهنمای عملی آن ، نیازمند جرح و تعدیل و اصلاح هستند؛ جرح و تعدیل و اصلاحی کـه بازتـاب واقعیت های منحصر به فرد هر یک از آن عرصه ها باشد» (١٧١ :٢٠٠٢ keller).
3 ١-٣-٢) محتوای ذهن اکنون لازم است تا پیش از ورود به بحث از زمینه های اصلی عنصر صلح پایدار در گفتمان انقلاب اسلامی ایران و سپس سنجش امکانات آن برای تبدیل شدن به یک برند ایدة معتبر و نیرومند، معنـا و مفهومی را که از ایده و مقولات مرتبط با آن در ذهن داریم ، به شـکلی تـا حـد ممکـن مـدون و منسجم ، مورد بررسی قرار دهیم .