خلاصة:
شایستگی از دیرباز مورد توجه آئین انسانساز اسلام و بهتبع، فرهنگ ایرانیِ پس از اسلام بوده است. با توجه به اینکه مبحث مدلهای شایستگی مدیران منابع انسانی با رویکرد اسلامی، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است، لذا این تحقیق در صدد ارائهی مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی در چارچوب نظام ارزشی اسلام در دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 113 نفر از مدیران، کارشناسان، اعضای هیات علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشگاه در حوزه مدیریت منابع انسانی، بود که تعداد 80 پرسش نامه به عنوان نمونهی آماری گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش، ابتداً با مطالعات کتابخانهای، مبانی نظری و پیشینه پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، سپس با توجه به اطلاعات گردآوریشده، مفاهیم اصلی پژوهش (شامل توانمندیها و ویژگیهای فردی، دانش و آگاهی، مهارتها و نگرشهای مدیران منابع انسانی) استخراج و در چارچوب نظام ارزشی اسلامی، عملیاتی گردید، که در کل ۱۰ بعد و ۴۳ شاخص استخراج شد. سپس پرسشنامه محقق ساخته طراحی، پخش و جمعآوری گردید و دادهها به کمک نرمافزار SPSS 19، و روشهای آماری T تک نمونهای و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش، علاوه بر تایید مفاهیم و ابعاد شناسایی شده به عنوان ابعاد مدل، نشان داد که مفهوم مهارتهای مدیران در حوزه مدیریت منابع انسانی و مفهوم توانمندیها و ویژگیهای فردی مدیران دارای بیشترین و مفهوم دانش و آگاهی مدیران دارای کمترین اهمیت میباشد.
ملخص الجهاز:
در اين پژوهش ، ابتداً با مطالعات کتابخانه اي ، مباني نظري و پيشينه پژوهش مورد بررسي قرار گرفت ، سپس با توجه به اطلاعات گردآوري شده ، مفاهيم اصلي پژوهش (شامل توانمندي هاو ويژگي هاي فردي ، دانش و آگاهي ، مهارت هاو نگرش هاي مديران منابع انساني ) استخراج و در چارچوب نظام ارزشي اسلامي ، عملياتي گرديد،که درکل ١٠بعدو ٤٣شاخص استخراج شد.
به اعتقاد پاسخگويان «توانمندي هاو ويژگي هاي فردي مديران منابع انساني» به عنوان يکي از مفاهيم اصلي مدل شايستگي در چارچوب نظام ارزشي اسلام در دانشگاه سيستان و بلوچستان داراي اهميت بوده و مورد تائيداست (٣≥μ).
جدول ٤:آزمون فريدمن براي اولويت بندي شاخص هاي مربوط مفهوم توانمندي هاو ويژگي هاي فردي منابع انساني (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج مربوط به مفهوم «دانش و آگاهي در حوزه مديريت منابع انساني » فرضيه اصلي ٢:به اعتقاد پاسخگويان مفهوم «دانش و آگاهي در حوزه مديريت منابع انساني »به عنوان يکي از مفاهيم اصلي مدل شايستگي در چارچوب نظام ارزشي اسلام در دانشگاه سيستان و بلوچستان داراي اهميت بوده و مورد تائيداست (٣≥μ).
٦٤)،ازميانگين مورد انتظار (عدد ٣) بزرگ تراست و همچنين با توجه به مقدار t مشاهده شده وسطح معني داري (٠٠٥≥α) ميتوان نتيجه گرفت که تفاوت ميانگين مشاهده شده باميانگين مورد انتظار معنادار بوده است ؛ به عبارت ديگر،به اعتقاد پاسخگويان مي توان ابعاد «دانش انساني »، «دانش اجتماعي » و«دانش ساختاري » رابه عنوان ابعاد اصلي مدل «شايستگي هاي مديران منابع انساني در چارچوب نظام ارزشي اسلام در دانشگاه سيستان و بلوچستان » تلقي نمود.
به اعتقاد پاسخگويان مفهوم «مهارت هاي مديران در حوزه مديريت منابع انساني »به عنوان يکي از مفاهيم اصلي مدل شايستگي در چارچوب نظام ارزشي اسلام در دانشگاه سيستان و بلوچستان داراي اهميت بوده و مورد تائيداست (٣≥μ).