خلاصة:
بـحث از هویت رشته اداره امور دولت، دانش پژوهان را در میانه تنوع مفاهیم میان رشتهای، چندرشته ای، و چالش خرده پارادایم ها و شبه پارادایم ها سرگردان میگذارد. سرشت و هویت اداره امور دولت، به علت وجودی تشکیل دولتها وابسته است و به تبع آن، سرشت این رشته علمی با مباحث عدالت اجتماعی تنیده میشود و موضوع اصیل آن، مساله و مشکل عمومی تلقی می شود و می توان گفت که علت منطقی تشکیل دولتها نیز همین است.
در این پژوهش، ضمن ارائه مدل و چارچوبی منسجم درباره هویت رشته اداره امور دولت و موضوع شناسی آن، به انواع مسائل و مشکلات عمومی، به منزله موضوع اصلی اداره امور دولت، پرداخته میشود.
ملخص الجهاز:
1-Core function 2-Government & governance 3-Govern 4-Collective action 5-Political history (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١:بدنه دانش اداره دولت : چيستي و ماهيت اداره دولت و حکومت (٢٩٢ :١٩٩٩ ,adapted: Raadschelder و پورعزت ، ٤٤:١٣٩٠) ٢)کيستي اداره کننده اينکه واقعاً چه کسي دولت و حکومت را اداره ميکند، بسيار جاي تأمل و انديشه دارد؛ يکي از مهمترين اداره کنندگان ، صاحب منصبان سياسي اند که خود تحت نفوذ عواملي نظيـر احزاب سياسي ، مجلس ، رهبري و نمايندگان مردم قرار دارند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣:بدنه دانش اداره دولت : چرايي اداره (٢٩٢ :١٩٩٩ ,adapted: Raadschelder و پورعزت ، ٤٤:١٣٩٠) ٤)چگونگي اداره دولت و حکومت اينکه چگونه بايد يامي توان دولت و حکومت را اداره کرد، يکي از مهمتـرين سـوالاتي است که هم زمان در فلسفه سياسي،خط مشي گذاري عمومي و علم اداره قابل بحث اسـت و به نظر ميرسد که مهمترين مفاهيم قابل بحث در اين قلمرو عبارتنداز: دفاع ، توزيع درآمـد و نظارت (شکل ٤).
دراين امتداد، اين سوال مهم مدنظر قرارمي گيرد که "حکومت در چه زمان هايي حق دارد در امور جامعه دخالت کندو اقدامات خود را بايد با چه اولـويتي و در کدام چشم انداز زماني انجام دهد؟" (شکل ٨) (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٨: بدنه دانش اداره دولت : با چه اولويتي (براساس : پورعزت ،٤٤:١٣٩٠) در امتداد همين نگاه به هويت اداره امور عمومي، ميتوان سوالات ديگري را نيز مـورد بررسي قرار داد.