خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شایستگی های محوری با عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیم سال اول تحصیلی 95-1394 بودند که به شیوه نمونه گیری طبقه ای در دسترس تعداد 183 نفر از طریق دو پرسشنامه: ارزیابی عملکرد مدیران گروه های آموزشی و شایستگی های محوری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزارSPSS21 استفاده شد. بر اساس یافته ها میانگین عملکرد شغلی (614/ 0 ±41/ 3) و شایستگی های محوری (593/ 0 ±59/ 3) بود، ضرایب همبستگی میان شایستگی های میان فردی، ذهنی-فکری، اجرایی، شخصیتی و محوری با عملکرد شغلی به ترتیب 629/ 0، 611/ 0، 57/ 0، 518/ 0، و 725/ 0 است (01/ 0 p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد شایستگی های محوری 4/ 54 درصد از واریانس عملکرد شغلی را تببین می کنند. از بین ابعاد شایستگی های محوری، به ترتیب، شایستگی های میان فردی با مقدار β (373/ 0)، شایستگی های فکری-ذهنی با مقدار β (264/ 0)، شایستگی های اجرایی با مقدار β (15/ 0) و شایستگی های شخصیتی با مقدار β (139/ 0) بیش ترین تاثیر را بر عملکرد شغلی داشته است (05/ 0 p<). بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که شایستگی های محوری می توانند عملکرد شغلی مدیران گروه های آموزشی را بهبود ببخشند.
ملخص الجهاز:
جامعه آماري آن کليه اعضاي هيأت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان در نيم سال اول تحصيلي ٩٥-١٣٩٤ بودند که به شيوه نمونه گيري طبقه اي در دسترس تعداد ١٨٣ نفر از طريق دو پرسشنامه : ارزيابي عملکرد مديران گروه هاي آموزشي و شايستگي هاي محوري مورد مطالعه قرار گرفتند.
موسوي و همکاران (١٣٩٢) نيز دريافتند که عواملي مانند: پيشينه ي خدمت مديريتي در دانشگاه ، مرتبه علمي وپيشينه ي خدمت دانشگاهي (نصرو همکاران ، ١٣٨٣)، داشتن امنيت شغلي ونظم و انضباط (عزيز زاده فروزي وهمکاران ، ١٣٨٤)، رضايت و انگيزش شغلي وعامل هاي آموزشي (سجادي و اميدي، ١٣٨٧)، توانايي فردي - علاقه اي، حرفه اي - تخصصي، سازماني - اداري وانگيزشي (شمس ،١٣٨٧)،عامل هاي اجتماعي -سازماني، محيطي وفردي (فقيهي فرهمند،١٣٨٨)، مهارت دررهبري، برقراري روابط گروهي ، ارزش يابي ، استفاده ازروابط انساني وسازماندهي (موسي خاني، ١٣٨٩)، جنس ، ميزان تحصيلات ، نوع استخدام و ميزان منابع مالي (نادري، ١٣٨٩)، مهارت هاي حرفه اي، و ويژگي هاي فردي وحرفه اي (مؤذن وهمکاران ، ١٣٩٠)، وضعيت اقتصادي -اجتماعي (٢٠٠٢ ,Zappala &Considine )، گزينش واستخدام افراد بر پايه روابط شخصي ونداشتن شرح وظايف (٢٠٠٩ ,Barifaijo)، حقوق و دستمزد پايين ، نامساعد بودن شرايط فيزيکي محل کار، چگونگي ارتباط با همکاران (٢٠١١ ,Nadeem)، دسترسي به منابع مالي، آموزش مهارت هاي فني وامکانات پشتيباني، علاقه به فعاليت هاي آموزشي، قانون ها و مقررات اداري و محيط هاي نظارتي (٢٠١٠ ,Chane wube)، انگيزه هاي مالي (٢٠١٢ ,Naseer Ud Din) عملکرد مديران آموزشي را تحت تأثير قرار مي دهند.
يافته ها نشان داد که بين شايستگي هاي ميان فردي با عملکرد شغلي مديران گروه هاي آموزشي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.