خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر میزان افشای اینترنتی شرکتها ی بورسی درخصوص ارزشی که برای مشتریانشان قایلند بر روی هزینه حقوق صاحبان سهام این شرکتها می باشد. میزان ارزش قائل شدن برای مشتریان از جنبه های کمی و کیفی مختلف نظیر کیفیت محصولاتی که شرکت عرضه می کند، تلاش برای کاهش و رسیدگی به شکایات مشتریان و... قابل سنجش است. در این تحقیق از یک شاخص وزنی مبتنی بر اطلاعات کمی و کیفی منتشر شده وب سایت شرکتها برای اندازه گیری میزان این افشا استفاده شده است. هزینه حقوق صاحبان سهام براساس مدل گود و موهانرام (2003) محاسبه شده است. اندازه شرکت، نسبت ارزش بازار به دفتری حقوق صاحبان سهام، بازده دارایی ها نیز به عنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شده اند. نمونه تحقیق شامل 97 شرکت بورسی طی سال های 1391 تا 1394 می باشد. فرضیه های تحقیق بر اساس مدل رگرسیون چندگانه حداقل مربعات با استفاده از داده های مقطعی مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که افشای ارزش مشتریان(براساس آیتم های کمی و کیفی) بر هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت های مورد مطالعه، تاثیر معنی داری ندارد. همچنین افشای ارزش مشتریان (براساس آیتم های کمی و کیفی) در صنایع رقابتی تاثیری بر هزینه حقوق صاحبان سهام این شرکت ها نداشته است.
The purpose of this study is the Effect of Customers value disclosure in The Web site firms on cost of equity in the Tehran Stock Exchange. Economic theory suggests, generally the disclosure of information With the cost equity is a negative relationship, because the disclosure of information reduces the information asymmetry. The cost of equity based on Good and Mohan ram (2003) is calculated. Customers’ value disclosure level in The Web site firms based on the quantitative and qualitative criteria weighted index is calculated. The level of competition in the industry is a factor affecting the relationship between the disclosure of customer value and cost of equity. Size of firm, market-to-book ratio and return on assets of firm are considered as control variables. The sample consisted of 97 firms, listed firms on the Tehran Stock Exchange during the years 2012 to 2015 is. Research hypotheses based on least squares multiple regression model using cross-sectional data were analyzed. The results of the research show that the Customers value disclosure based on quantitative and qualitative items does not affect the cost of equity firms. Also, disclosing the Customers value disclosure based on the quantitative and qualitative items in the competitive industry does not affect the cost of equity.