خلاصة:
سرمایهگذاران برای انجام تصمیمات اقتصادی، بر کمیت، کیفیت و به موقع بودن اطلاعات افشا شده از سوی شرکتها اتکا میکنند. حاکمیت شرکتی منسجم و ساختاریافته میتواند نقش مهمی در جهتدهی به تصمیمات سرمایهگذاران و ایجاد بازار سرمایه با نقدشوندگی بالا ایفا کند. بر همین اساس، در پژوهش حاضر ارتباط بین سطح نقدشوندگی، حاکمیت شرکتی و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای 92 شرکت طی سالهای 1381 لغایت 1390، با استفاده از روش پانل دیتا برای دادههای مقطعی- سری زمانی، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نقدشوندگی، حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت نشان می دهد افزایش سطح نقدشوندگی منجر به افزایش ارزش شرکتها میشود و سطح نقدشوندگی، از طریق تقویت حاکمیت شرکتی، باعث افزایش قیمت بنگاه میشود.
For the purpose of economic decision making، investors rely on quantity، quality and timeliness of disclosed information by corporations. Well-structured and well-organized corporate governance could play a great role in directing investors' decision making and creating a highly liquid capital market. Accordingly، in this research، using panel data method for cross-section-time series (CSTS) data، we survey the relationship between liquidity، corporate governance and the value of public companies in Tehran Stock Exchange، for 92 companies from 2002 to 2011. Results showed that increase in liquidity level causes an increase in corporate value، and through promoting corporate governance، liquidity level causes an increase in enterprise's value.
ملخص الجهاز:
"مدل ها و متغیرها مدل های آزمون فرضیه اول ابتدا از طریق مدل ١، ارتباط بین حجـم معـاملات و امتیـاز افشـاء بـه عنـوان سـاز و کـار حاکمیت شرکتی ارزیابی میشود: 1 ( ) (1) که در این مدل ، TD امتیاز افشـا و شـفافیت شـرکت هـا اسـت کـه از طریـق رتبـه بنـدی شرکتها برای کیفیـت افشـا توسـط بـورس اوراق بهـادار تهـران تعیـین مـیشـود؛ volume عبارت است از ارزش سهام معامله شده در تمـام روزهـای معـاملاتی طـی هـر سـال ؛ TA از جمع دارائیهای مندرج در ترازنامه استخراج میشود؛ Lev از نسبت کل بـدهیهـا بـه کـل دارائی ها به دست میآید.
سـپس امتیـاز افشـاء بـه عنـوان سـازوکار حاکمیت شرکتی (LnTD) با توجه به وقفه های معاملاتی از طریق اقـلام باقیمانـده مـدل (٥) ارزیابی میشود و با توجه به امتیاز بدست آمده برای افشـاء و شـفافیت بـه عنـوان سـازوکار حاکمیت شرکتی، مدل زیر جهت آزمون ارتباط بین نسبت تعـداد روزهـای بـا بـازده صـفر (معیار نقدشوندگی) و ارزش بازار شرکت ها صورت می پذیرد: + 3 (6) ضریب ١ نوع ارتباط بین امتیاز افشاء و ارزش بازار سهام را نمایـان مـیکنـد و ضـریب تعیین نشان دهنده میزان تاثیری است که امتیاز افشاء به عنوان متغیـر مسـتقل بـر ارزش بـازار سهام به عنوان متغیر وابسته دارد."