خلاصة:
سرمایهگذاران برای تخصیص بهینه مازاد خویش، نیازمند کسب اطلاعات از منابع مختلف هستند. در این میان، صورتهای مالی یکی از قابل اتکاترین منابع اطلاعاتی پیش روی سرمایهگذاران به شمار میرود و بالتبع آن شکل و محتوا صورتهای مالی بر چگونگی اتخاذ تصمیمات اقتصادی اثر میگذارد. تجدید ارائه صورتهای مالی، خود بر کیفیت سود و در نتیجه ارزش شرکتهای ناشر این اطلاعات اثر میگذارد. از اینرو هدف از این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا ارائه مجدد صورتهای مالی و شدت تجدید ارائه سود، تاثیری بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد. به این منظور، 90 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1383-1391 مورد بررسی قرار گرفتهاند است. روش آماری مورد استفاده، رگرسیون چند متغیره و ازمون t میباشد. با توجه به نتایج آزمون فرضیهها شواهدی از وجود رابطه بین ارزش شرکت و شدت تجدید ارائه صورتهای مالی مشاهده نشد.
Investors for optimal allocating extra capital need to earn information from different sources. Financial statements are one of the most reliable sources that Investors can use it. Therefore، form and content of financial statements effect on make economic decisions. Furthermore، restating of financial statements influence on quality of financial information and the firm value. This study examines the relationship between restated financial statements and firm value. To test the hypothesis، 90 Firms listed on Tehran Stock Exchange during the Period 2004 to 2013 were studied. Multivariate regression analysis was used to test the hypothesis. According to the hypothesis، evidence of the relationship between the restatement of financial statements and intension restatement and firm value not observed.
ملخص الجهاز:
"از ایـن رو هدف از این پژوهش بررسی این موضوع است کـه آیـا ارائـه مجـدد صـورت هـای مـالی و شدت تجدید ارائه سود، تأثیری بر ارزش شرکت های پذیرفته شده در بـورس اوراق بهـادار تهران دارد.
با توجه به ماهیت گسترده تجدید ارائه صورت های مالی در بـورس اوراق بهـادار تهـران طی سال های گذشته ، طبیعی است چگونگی تاثیر تجدید ارائه ها بر ارزش حقـوق صـاحبان سهام شرکت ها و همچنین بر کیفیت سودهای گزارش شده که توسط فعالان بازار سـرمایه ، در فرآیندهای تصمیم گیری مورد توجه قرار میگیرند، مورد پرسـش قـرار گیـرد (آقـایی و همکاران ، ١٣٩٢).
بولو و همکاران (١٣٩١) در پژوهشی که انجام دادن به این نتیجه رسیدن که بین تجدیـد ارائه صورت های مالی با مـدیریت سـود رابطـه معنـیداری وجـود دارد و نـوع رابطـه نشـان میدهد که هرچه شدت تجدید ارائه صـورت هـای مـالی افـزایش مـییابـد، مـدیریت سـود (سطح اقلام تعهدی اختیاری) نیز افزایش مییابد.
متغیر مستقل تجدید ارائـه صـورت هـای مـالی (Rest): هماننـد پـژوهش هـای البرینـگ و همکـاران (٢٠١٣) تجدید ارائه صورت های مالی به عنوان یک متغیر مجازی در نظر گرفته شـده اسـت ، که برای شرکت هایی که تجدید ارائه انجام داده اند عدد «یـک » و بـرای شـرکت هـایی کـه تجدید ارائه انجام نداده اند عدد «صفر» لحاظ شده است .
نتایج فرضیه های اول در سطح ٩٠ درصد با پـژوهش چـن وهمکـاران (٢٠١٤) و اندرسـون و همکـاران (٢٠٠٢) مطابقـت دارد، امـا در سـطح ٩٥ درصـد مطابقت ندارد، در پژوهش های بیان شده به این مورد اشاره شده اسـت کـه بـین تجدیـد ارائـه صورت های مالی و ارزش شرکت رابطه غیرمسـتقیم معنـاداری وجـود دارد، یعنـی بـا افـزایش تجدید ارائه صورت های مالی ارزش شرکت کاهش مییابد."