خلاصة:
فهم مولفه ها و عوامل اثرگذار بر موفقیت یادگیری الکترونیکی، به تصمیم گیرندگان کمک می نماید تا خط مشی های مناسبی را برای سرمایه گذاری در عوامل اثربخش و طراحی مجدد یا حذف عوامل غیراثربخش به کار گیرند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، توسعه ای و از نظر روش کیفی می باشد. حجم نمونه تحقیق را 10 نفر از خبرگان کلیدی تشکیل می دهند که دارای تجربه مدیریتی، مطالعاتی و تدریس در حوزه یادگیری الکترونیکی بودند. این افراد با روش نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل، از مصاحبه نیمه ساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند به دست آمد و با بهره گیری از کد گذاری باز و کد گذاری محوری بر اساس روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. طبق یافته های به دست آمده از این مطالعه، عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری الکترونیکی از دیدگاه مشارکت شوندگان در مصاحبه ها تشخیص و طبقه بندی گردید که شامل 7 عامل یادگیرنده، یاددهنده، فن آوری، مدیریت، پداگوژی، ارزیابی و ذینفعان بیرونی می باشد که این عوامل برای رسیدن به موفقیت باید از 47 ویژگی برخوردار باشند.فهم مولفهها و عوامل اثرگذار بر موفقیت یادگیری الکترونیکی، به تصمیمگیرندگان کمک مینماید تا خطمشیهای مناسبی را برای سرمایهگذاری در عوامل اثربخش و طراحی مجدد یا حذف عوامل غیراثربخش به کار گیرند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، توسعهای و از نظر روش کیفی میباشد. حجم نمونه تحقیق را 10 نفر از خبرگان کلیدی تشکیل میدهند که دارای تجربه مدیریتی، مطالعاتی و تدریس در حوزه یادگیری الکترونیکی بودند. این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل، از مصاحبه نیمهساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند به دست آمد و با بهرهگیری از کدگذاری باز و کدگذاری محوری بر اساس روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. طبق یافتههای به دست آمده از این مطالعه، عوامل کلیدی موفقیت مراکز یادگیری الکترونیکی از دیدگاه مشارکت شوندگان در مصاحبهها تشخیص و طبقهبندی گردید که شامل 7 عامل یادگیرنده، یاددهنده، فنآوری، مدیریت، پداگوژی، ارزیابی و ذینفعان بیرونی میباشد که این عوامل برای رسیدن به موفقیت باید از 47 ویژگی برخوردار باشند.
Understanding of the components and factors affecting success on e-learning helps the decision-makers adopt a suitable policy for investment in effective factors and re-design or omit non effective ones. Thus, the purpose of the present study was to identify the critical success factors in the academic e-learning centers. The present study is developmental regarding to the objective, and qualitative concerning data collection. The sample includes 10 main experts having management, research and teaching experiences in the domain of E-learning. The participants were selected through purposive sampling. To identify the factors, semi-structured interview was used as the data collection instrument. Then, the collected data was analyzed through open codifying and axial codifying based on content-analysis. The critical success factors of academic e-learning centers, based on the ideas of the participants, were found to be 7 factors: learner, instructor, technology, management, pedagogy, evaluation, and outdoor beneficiary, which should have 47 features to reach success.
ملخص الجهاز:
برداشت پژوهشگران از موفقیت در یادگیری الکترونیکی مفهوم موفقیت یادگیری الکترونیکی پژوهشگر موفقیت یادگیرنده Edmundson, 2007, Sun, 2007 رضایت یادگیرنده از فنآوری و دوره Shee & Wang, 2008, Sun, 2007, Choi, Kim & Kim, 2007, Levy, 2006 موفقیت و کارآیی یادگیری الکترونیکی (سیستم) Andreu & Jáuregui, 2005, Selim, 2007, Lim & Lee, 2007 آموزش الکترونیکی اثربخشی / هزینه اثربخشی Seibt, 2004, Selim, 2007, Wang & Yi-Shun, 2003, Govindasamy, 2001, Lim & Lee, 2007 کیفیت (شامل برنامههای آموزشی) Fresen, 2007, Berger, 2004, Sanders, 2006 بازگشت سرمایهگذاری Marengo & Marengo, 2005, Phillips & Phillips, 2004 مزایای اقتصادی Marengo & Marengo, 2005, Sanders, 2006 مزایای موفقیت سازمانی Doyle & Hogan, 2004, Govindasamy, 2001 موفقیت تربیتی Kamentz & Mandl, 2003, Khan, 2005, Blanchard & Frasson, 2005 پژوهش در زمینه عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیکی، برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا، توسط پاپ 1 صورت گرفته که نتایج این تحقیق، به عنوان مبنایی برای تحقیقات بعدی در کشورهای مختلف قرار گرفته است (Salim, 2007).
ده عامل مدیریت و تشویق، حضور و تعامل مجازی، ارزیابی دانشجویان، پشتیبانی از دانشجویان، پاسخگویی به فراگیران، مهارت و تعهد الکترونیکی، تأمین محیط تعاملی، استفاده از طرح درس، نگرش مثبت و تسهیلگری، ایجاد انگیزه در فراگیران در چارچوب مفهومی پژوهش، طبقهبندی گردید و به عنوان عوامل کلیدی موفقیت یاددهنده در یادگیری الکترونیکی عنوان گردید، بیشتر عاملهای موفقیت یاددهنده، مورد تأیید مصاحبه شوندگان قرار گرفت.
در تحقیقات محققان مختلف عوامل: تحلیل محتوا(Andreu & Jáuregui, 2005)، استراتژهای آموزشی (Hilgarth, 2011 Khan, 2005,)، تجزیه و تحلیل مخاطبان، جهتگیری اهداف (Marengo & Marengo, 2005)، شایستگیهای تیم مدیریت (Romiszowski, 2004) و عوامل بیرونی (Fresen, 2007)، به عنوان عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیکی معرفی شده است که در پژوهش حاضر، توسط مصاحبه شوندگان مورد تأکید قرار گرفته است.