خلاصة:
فعالیت های ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانه ها از جایگاه ویژه ای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسوولان ورزش با مسوولان رسانه های جمعی در خصوص پوشش رسانه ای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسوولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و مسوولان رسانه های جمعی شامل 61 مسوول خبرگزاری، روزنامه ورزشی، شبکه های رادیویی و تلویزیونی است. در تحقیق حاضر از روش کل شمار استفاده شد و جمعیت آماری برابر با جمعیت کل جامعه است. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار مولفه قهرمانی، همگانی، حرفه ای و تربیتی و در مجموع شامل 24 سوال است. روایی صوری و محتوایی به این صورت تایید شد که 20 نفر از گروه مسوولان رسانه و 20 نفر از مسوولان ورزش پرسشنامه را مشاهده و هر سوال را به تفکیک تایید کردند. روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی مورد تایید قرار گرفت. در بخش کیفی، راهکارهای افزایش پوشش رسانه ای ورزش بانوان از دیدگاه پاسخ دهندگان شناسایی و اولویت بندی شد. نتایج نشان داد از نظر هر دو گروه سهم ورزش بانوان در پوشش اخبار تربیتی و حرفه ای در رسانه هاکم است اما مسوولان رسانه و ورزش در خصوص پوشش اخبار ورزش قهرمانی و همگانی در رسانه ها تفاوت دیدگاه دارند. مسوولان ورزش نسبت به مسوولان رسانه پوشش اخبار در این دو بخش را کمتر می دانند.
Sport activities are useful and valuable for all (especially women). Also the media have a special effect on the development of sports culture in society. The aim of this study was to compare the views of the sports officials and the officials of the mass media regarding women sports media coverage. The statistical population of sports officials including Vice-Chairman of sports federations and sports associations was 61 and the number of media executives was 61 including officials in charge of news in sports newspapers, radio stations and television. In this study, the number of sample population was equal to the total number of statistical population. In the quantitative section, a questionnaire was used to collect data. The questionnaire includes four components; championship, public, professional and educational sports with a total of 24 questions. 20 sport officials and 20 media officials confirmed the face and content validity of each questions. The validity of the questionnaire was approved too. In the qualitative part, strategies to increase media coverage of women's sport from the perspective of respondents were identified and prioritized witch showed that women sport media coverage is less than expected.
ملخص الجهاز:
در تحقیقی از میان شانزده عامل مؤثر شناخته شدة فرهنگی اجتماعی، استفادة مناسب رسانههای جمعی به ویژه صدا و سیما جهت تشویق و ایجاد انگیزه در بانوان برای شرکت در فعالیتهای ورزشی بهعنوان مؤثرترین عامل در اولویت اول قرار گرفت (منظمی، 1390) اما نتایج پژوهش مهدویان مشهدی (1391)، نشان میدهد که از دیدگاه صاحب نظران حوزه رسانه و ورزش و از نظر بانوان ورزشکار سطح ملی و قهرمانی، در حال حاضر رسانههای جمعی در ترغیب بانوان به حضور فعالتر در ورزش همگانی، تربیتی، قهرمانی و حرفهای نقش بسیار ضعیفی دارند در صورتی که در وضعیت مطلوب باید میانگین بالاتری را به خود اختصاص دهند.
البته این نتایج در کشورهای دیگر نیز مشاهده شده است چنان که پژوهش فرزالیپور و همکاران (2012)، نشان داد رسانههای همگانی در شرایط جاری نقش بسیار اندکی در توسعه ورزش بانوان بازی میکنند.
با توجه به پوشش خبری ضعیف ورزش بانوان و نیاز به پژوهش برای پیشرفت رسانههای ورزشی، علاوه بر تحلیل محتوای اخبار ورزش بانوان که درخصوص رسانهها و محدودههای زمانی مختلف پیش از این انجام شده است، نیاز به بررسی کیفی دیدگاه مسئولان ورزش و رسانه احساس میشد.
به منظور تأیید اعتبار، پرسشنامه بین 40 نمونه از جامعه آماری (20 کارشناس رسانه و 20 کارشناس ورزش) توزیع شده و با استفاده از برنامه SPSS آزمون آلفای کرونباخ اعمال و همانطور که در جدول شماره 1 آمده است، مشخص شد که پایایی مؤلفهها و پرسشنامه پوشش رسانهای ورزش بانوان در حد قابل قبول است.
نتایج آزمون t تکنمونهای درخصوص اختلاف میانگینها به تصویر صفحه مراجعه شود دیدگاه مسئولان رسانهای و مسئولان ورزشی به تفکیک درباره میزان پوشش خبری ورزش بانوان نیز بررسی شد.