خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی روش تدریس فعال و سنتی بر ابعاد یادگیری و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان آمل انجام گرفت. با توجه به هدف پژوهش تحقیق موجود. به روش مقایسه ای و نیمه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در شهر آمل که طبق آمار ۵۲۰۱ نفر بود. برای حجم نمونه دو گروه از دو کلاس بصورت تصادفی انتخاب و حجم هر گروه ۲۰ نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پزوهش پرسشنامه ابعاد پادگیری که مشتمل بر ۴۰ مولفه هفت درجه (هرگز - ۱ و همیشه - ۷) و دارای پنج بعد بود. برای اطمینان از پابایی پرسشنامههاء به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونهای با حجم ۳۰ نفر پرداخته و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برآورد گردید. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و صوری بود که با نظر ۵ نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و آمار تعیین شد. پایایی کلی پرسشنامه با آلفای کرونباخ ۸۷/ محلسبه گردید. برای تحلیل دادههای روشهای آماری از آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن دادههای پژوهش, از پیش فرضهای خطی بودن رابطه بین متغیرهاء همخطی چندگانه. همگنی واریانسها و همگنی رگرسیون جهت استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس برای پررسی معنیدار بودن فرضیههای تحقیقء مورد استفاده قرار گرفته است. در فرضیه اول مشخص گردید که روش تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان» در سطح معنیداری ۰/۰۵ تاثیر معنیدار دارد و فرض تحقیق شد. در فرضیه دوم این نتیجه حاصل شد که روش تدریس فعال بر بعد نگرشها و ادراکات دانشآموزان» در سطح معنیداری ۰/۰۵ تاثیر معتیدار دارد و فرض تحقیق تایید شد. در فرضیه سوم این نتیجه حاصل شد که روش تدریس فعال بر بعد انسجام دانش دانشآموزان» در سطح معنیداری ۰/۰۵ تاثیر معنیدار دارد و فرض تحقیق تایید شد. در فرضیه چهارم. مشخص گردید که روش تدریس فعال بر بعد اصلاح دانش دانشآموزان» در سطح معنیداری ۰/۰۵ تاثیر معنیدار دارد و فرض تحقیق تایید شد. در فرضیه پنجم» این نتیجه حاصل شد که روش تدریس فعال بر بعد کاریست دانش, در سطح معنیداری ۰/۰۵ تاثیر معنیدار دارد و فرض تحقیق تایید شد. در فرضیه ششم مشخص گردید که روش تدریس فعال بر بعد عادتهای ذهنی دانشآموزان» در سطح معنیداری ۰/۰۵ تاثیر معنیدار دارد و فرض تحقیق تایید شد.
ملخص الجهاز:
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که روش تدريس فعال بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس علوم پايه ششم ابتدايي، در سطح معنيداري ٠/٠٥ تأثير معنيدار دارد و فرض تحقيق تأييد شد.
بنابراين ، ميتوان نتيجه گرفت که روش تدريس فعال بر بعد نگرش ها و ادراکات دانش آموزان در درس علوم پايه ششم ابتدايي، در سطح معنيداري ٠/٠٥ تأثير معنيدار دارد و فرض تحقيق تأييد شد.
بنابراين ، ميتوان نتيجه گرفت که روش تدريس فعال بر بعد عادت هاي ذهني دانش آموزان در درس علوم پايه ششم ابتدايي، در سطح معنيداري ٠/٠٥ تأثير معنيدار دارد و فرض تحقيق تأييد شد.
Expert of Educational Technology University of Applied Culture and Art. Mazandaran Abstract The purpose of this study was to compare the effectiveness of the active and traditional teaching methods on the dimensions of learning and academic achievement in the science of elementary school students in Amol city.
In the first hypothesis, it was found that active teaching method has a significant effect on academic achievement of students, and the assumption of the research is confirmed.
In the second hypothesis, it was concluded that the active teaching method on the attitudes and perceptions of students has a significant effect on the level of 0.
In the third hypothesis, it was concluded that the active teaching method on the students' knowledge integrity level was significant at 0.
In the sixth hypothesis it was determined that the active teaching method on the mental habits of students had a significant effect on the level of 0.