خلاصة:
تربیت سیاسی دانش آموزان؛ از وظایف مسوولان آموزش وپرورش است و بی اعتنایی به آن موجب خسارات فراوان در ابعاد فردی و اجتماعی خواهد شد. بنابراین در عرصه تعلیم و تربیت. تربیت سیاسی یکی از اهداف مهم بوده که باید در مورد آن برنامه ریزی شود. هدف از تحقیق حاضر تحلیل محتوای دروس سال اول متوسطه از لحاظ میزان توجه به سواد سیاسی و مشارکت سیاسی می باشد؛ که سوال اصلی این است که در محتوای کتاب های درسی مقطع اول متوسطه به چه میزان به مسائل سیاسی توجه شده است؟ و فرضیه اصلی این بوده که در محتوای کتاب های درسی مقطع اول متوسطه به مسائل سیاسی توجه شده است. جامعه تحقیق از جامعه آماری تحقیق حاضر از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل کلیه کتاب های درسی سال اول مقطع متوسطه (پایه نهم) می باشد. بخش دوم شامل کلیه معلمان هدیه های آسمانی (دینی و قرآن)» آمادگی دفاعی و مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه شهر آمل می باشد. نمونه آماری نیز از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول به دلیل محدود بودن جامعه آماری از تمام شماری استفاده شده و کلیه کتاب های درسی پایه نهم مطالعه شده است. در بخش دوم از نمونه گیری غیر تصادفی استفاده شده و تعداد ۳۵ نفر از اساتید مورد پرسش قرار گرفته اند. وروش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد؛ و برای تجزیه و تحلیل داده های استنباطی تحقیق نیز از آزمون T تک نمونه ای. استفا ده شده است. یافته های تحقیق می دهد که از میان ۱۳ کتاب مقطع اول متوسطه تنها پنج کتاب مقولات سواد سیاسی را دارا می باشند که شامل آموزش قرآن پیام های آسمانیء مطالعات اجتماعی, آمادگی دفاعی و فارسی می باشد (شامل ۱۲۶ مقوله). همچنین دو کتاب مقولات مشارکت سیاسی را دارا می باشند که شامل پیام های آسمانی و مطالعات اجتماعی می باشد (۱۴ مقوله). بررسی داده ها استنباطی نیز نشان می دهد که توجه لازم به سواد سیاسی و مشارکت سیاسی در کتاب های درسی دوره اول متوسطه نشده است.
ملخص الجهاز:
تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره متوسطه از نظر ميزان توجه به مسايل سياسي در شهرستان آمل در سال تحصيلي ١٣٩٥-١٣٩٦ عليرضا عصاره ١، حسين لطفي ٢، رضا پاشا٣، مجيد پژومان ٤ ١ عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت دبير رجايي تهران ٢ کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي (نويسنده مسئول ) ٣ دانشجوي دکتراي تکنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي تهران ٤ کارشناس رياضي دانشگاه فرهنگيان مازندران پرديس ساري چکيده تربيت سياسي دانش آموزان ، از وظايف مسوولان آموزش وپرورش است و بي اعتنايي به آن موجب خسارات فراوان در ابعاد فردي و اجتماعي خواهد شد، بنابراين در عرصه تعليم و تربيت ، تربيت سياسي يکي از اهداف مهم بوده که بايد در مورد آن برنامه ريزي شود.
يافته هاي تحقيق مي دهد که از ميان ١٣ کتاب مقطع اول متوسطه تنها پنج کتاب مقولات سواد سياسي را دارا مي باشند که شامل آموزش قرآن ، پيام هاي آسماني، مطالعات اجتماعي، آمادگي دفاعي و فارسي مي باشد (شامل ١٢٦ مقوله ).
بررسي داده ها استنباطي نيز نشان مي دهد که توجه لازم به سواد سياسي و مشارکت سياسي در کتاب هاي درسي دوره اول متوسطه نشده است .
79 بخش اول : تحليل محتواي کتاب هاي درسي ١- سواد سياسي جدول ١: جدول فراواني کلي مقولات سواد سياسي به تفکيک کتاب و مقولات (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) داده هاي جدول فوق نشان مي دهد که از ميان ١٣ کتاب مقطع اول متوسطه تنها پنج کتاب مقولات سواد سياسي را دارا مي باشند که شامل آموزش قرآن ، پيام هاي آسماني، مطالعات اجتماعي، آمادگي دفاعي و فارسي مي باشد.