خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسرمقطع متوسطه مدارس دولتی شهرستان زاهدان می باشد. روش این تحقیق توصیفی-همبستگی است ، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ، کلیه دانش آموزان پسرمقطع متوسطه مدارس دولتی شهرستان زاهدان که درنیمسال اول سال تحصیلی ١٣٩٦-١٣٩٥ مشغول به تحصیل هستند به تعداد ٥٢٣١ نفر می باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد ٣٩٨ نفر به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند، ابزار پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته بر پایه طیف لیکرت بوده که برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده که برابر ٠.٩٢ محاسبه شد و برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتـایج نشان داد که عوامل انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسرمقطع متوسطه مدارس دولتی شهرستان زاهدان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
"روش این تحقیق توصیفی-همبستگی است، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل، کلیه دانش آموزان پسرمقطع متوسطه مدارس دولتی شهرستان زاهدان که درنیمسال اول سال تحصیلی 1396-1395 مشغول به تحصیل هستند به تعداد 5231 نفر می باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 398 نفر به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه گیری طبقهای-تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند، ابزار پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته بر پایه طیف لیکرت بوده که ﺑﺮای تعیین روایی پرسشنامه از رواﯾﯽ صوری و محتوایی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده که برابر 92/0 محاسبه شد و برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد.
جدول 2: ضریب همبستگی عوامل فردی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رجوع شود به تصویر صفحه بر اساس یافتههای جدول فوق، بین عوامل فردی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<) که به این معناست چنانچه دانشآموزان از ویژگیها و تواناییهای فردی مناسبی مثل سخت کوشی، انگیزه و علاقه برخوردار باشند میتوان انتظار داشت که پیشرفت تحصیلی آنان نیز بهبود پیدا کند.
جدول 4: ضریب همبستگی عوامل آموزشگاهی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رجوع شود به تصویر صفحه بر اساس یافتههای جدول فوق، بین عوامل آموزشگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<) که به این معناست چنانچه دانشآموزان از یک محیط آموزشی خوب و مساعدی برخوردار باشند میتوان انتظار داشت که پیشرفت تحصیلی آنان نیز بهبود پیدا کند.
of curriculum studies, Pardis Resalat, Farhangian University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran Abstract The purpose of the present study is to investigate the role of motivational factors on high school male students' educational development in Zahedan public schools."