خلاصة:
نگارگران مسلمان در دورههای مختلف برای ترسیم پیکره پیامبران و ائمه از روشهای گوناگونی بهره گرفتهاند که علاوه بر بینش خود نگارگر، بهنوعی نشاندهنده اندیشهها و اعتقادات حامیان در زمان تولید اثر نیز بوده است. در میان حکایات پیامبران و مقدسین، حکایت سجده بردن فرشتگان بر حضرت آدم ازجمله صحنههایی است که از سوی نگارگران با رویکردهای متفاوتی در نسخ متعددی به تصویر درآمده است.
مقاله حاضر که به روش توصیفی– تحلیلی به بررسی این نگارهها میپردازد، تلاش میکند تا ضمن معرفی تمام نمونههای برجایمانده از این موضوع در نگارگری اسلامی، به استخراج شیوه ارائه پیکره آدم و نوع نشانههای بصری مورداستفاده نگارگران در دورههای مختلف نیز بپردازد. مطالعات انجامگرفته نشان میدهد که نگارگر مسلمان برای نشان دادن شخصیت مقدس و فرازمینی حضرت آدم، علاوه بر استفاده از نمادها و نشانههایی که بهصورت نشانههای قراردادی تقدس در نگارگری اسلامی درآمده، مانند استفاده از هاله مقدس، از عناصر و نشانههای دیگری نیز برای القای هر چهبهتر مفاهیم ذهنی خود استفاده کرده است. از میان این عناصر میتوان به تخت و تاج خلیفه الهی، حضور فرشتگان با طبقهایی از نور و شعله مقدس و همچنین جایگاه خاص آدم (ع) در ترکیببندی نگاره اشاره کرد.
Muslim painters have used different kinds of methods to portrait prophets in different ages which not only reflects the painters’ insights but also mirrors the belief of art patrons in the time of their creation. Among the allegories about the prophets, the story of angles bowing to Adam is depicted by painters in numerous manuscripts and different approaches.
Present paper, which has applied a descriptive – analytical method, is trying to introduce all of the remaining images with such subject in Islamic painting, while also extracting methods of representing the shape and figure of Adam and the visual elementsand signs used by painters in different ages. The studies indicate that Muslim painters not only used conventional symbols and signs that are known in Islamic painters, Such as holy aura but they also implied some other elements and signs, for representing the holy and sacred character of Adam, which are used for suggesting their objective mental concept. We can mention the divine Calipha’s throne and crown, angels’ presence with trays of light and holy fire and also the particular position of Adam in composition of the images among this element.