خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تاثیر نقش خانواده (از جنبههای مختلف) بر خواندن نوجوانان عضو کتابخانههای عمومی شهر سنندج انجام شد روش: این پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، والدین اعضای نوجوان فعال کتابخانههای عمومی شهر سنندج در نظر گرفته شده است. این آمار که با استفاده از قابلیت تهیه گزارش اعضاء به تفکیک رده سنی، در نرم افزار کتابخانهای سامان به دست آمده، شامل 1500 نفر میباشد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان، رابطهی معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد. از سوی دیگر بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان با میزان خواندن فرزندان نوجوان میباشد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد. در حالیکه بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود؛ بنابراین شناخت و بررسی عوامل موثر بر مطالعه و خواندن نوجوانان میتواند کتابخانههای عمومی را در جهت برنامهریزیهای بهتر با دید کارشناسانه در جهت مشاوره به خانوادهها کمک کند.
ملخص الجهاز:
این آمار که با استفاده از قابلیت تهیه گزارش اعضاء به تفکیک رده سنی، در نرم افزار کتابخانه ای سامان به دست آمده ، شامل ١٥٠٠ نفر میباشد یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده ، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان ، رابطه ی معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد.
در حالیکه بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود؛ بنابراین شناخت و بررسی عوامل موثر بر مطالعه و خواندن نوجوانان میتواند کتابخانه های عمومی را در جهت برنامه ریزیهای بهتر با دید کارشناسانه در جهت مشاوره به خانواده ها کمک کند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی (١٣٩٢) در پژوهشی با عنوان پرلز (مطالعه ی بین المللی پیشرفت سواد خواندن ) مهارت های خواندن در ایران را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد بین مطالعه ی والدین و نگرش آن ها نسبت به خواندن و پیشرفت عملکرد دانش آموزان رابطه مثبتی وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده ، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان با میزان خواندن فرزندان نوجوان رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد.
Family reading behavior and early literacy skills in preschool children from low-income backgrounds.