خلاصة:
با توجه به اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطالعه حاضر به منظور پر کردن خلا موجود در کشف رابطه احتمالی انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی طراحی گردید. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد که جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان آموزش و پرورش گچساران به تعداد 550 نفر بود . با توجه به جدول مورگان 217 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند که این تعداد نمونه شامل 80 زن و 127 مرد می باشد . جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از دو پرسشنامه انگیزشی و پیشرفت تحصیلی استفاده شده است . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغییره و ماتریس ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. که پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که بین عوامل انگیزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری و مثبتی وجود دارد، همچنین متغیرهای پیش بین(عوامل موثر بر انگیزش) می توانند 29 درصد از متغیر ملاک(پیشرفت تحصیلی) را پیش بینی کنند
ملخص الجهاز:
یکی از عواملی که به جهت شدت تأثیرات خود در پیشرفت تحصیلی مورد توجه بیشتر پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش قرار گرفته است و گاه خود به عنوان یک عامل مستقل مورد بررسی قرار گرفته است، انگیزه<FootNote No="162" Text="- Motive"/> تحصیلی دانشآموزان است.
بنابراین پژوهش حاضر سعی بر این دارد تا با بررسی عوامل موثر بر انگیزش و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی بتواند ضمن اگاهی بخشی به برنامهریزان و مسئولین آموزش و پرورش، بتواند گرهی از مشکلات نظام آموزش و پرورش را باز کند.
مجیدی در سال 1375 پژوهشی را با عنوان «بررسی رابطه برخی از ویژگی های اجتماعی، اقتصادی خانواده با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهرستان میانه انجام داده و نتایج به دست آمده نشان داد که میزان تحصیلات، درآمد والدین، بعد خانوار عواملی بودند که پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهند(مجیدی، 1375).
در این راستا با توجه به اهمیت ماهوی موضوع، مطالعه حاضر، جهت شناسایی عوامل موثر در افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان گچساران در سال تحصیلی 95-96 صورت گرفته است.
بر اين اساس، فرضيه های اصلي پژوهش به شرح زير مطرح مي شوند: بین عوامل موثر بر انگیزه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
و از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره برای بررسی رابطه بین عوامل موثر انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استفاده شده است.
فرضیه دوم: عوامل موثر بر انگیزه می توانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند .
بر همین اساس نقش عوامل فردي، خانوادگی، آموزشگاهی و اجتماعی در انگیزه تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.