خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای بهمنظور سنجش معرفتشناسی شخصی در کودکان بود. بر این اساس، 44 سوال سه گزینهای به روش نمرهگذاری لیکرت طراحی شد. روایی صوری و محتوایی سوالات از طریق نظرخواهی از 10 استاد متخصص مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا با 50 نفر از دانشآموزان به روش بازآزمایی و به فاصله زمانی یک ماه، 72/0 محاسبه شد. سپس، پرسشنامه روی 472 دانشآموز (217 پسر و 255 دختر) اجرا شد و با استفاده از تحلیل عوامل با روش چرخشی از نوع واریماکس 5 عوامل با مقدار ویژه بالاتر به شرح زیر مشخص شد: سادگی دانش، قطعیت دانش، منبع دانش، نتیجه دانستن و توجیهپذیری دانستن. بهمنظور تعیین روایی این مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی اعتبار آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی برازش قابل قبولی برای ساختار پنج عاملی پیشنهاد شده نشان داد. همچنین، نمره کل برای همسانی درونی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، 85/0 بود. با توجه به نتایج بهدست آمده، این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و میتواند به-عنوان ابزاری کاربردی جهت ارزیابی معرفتشناسی شخصی در کودکان استفاده شود.
The purpose of this study was construct and validate a questionnaire to measure personal epistemology in children. Accordingly، the 44 question with Likert scoring method was designed to have three options. Face and content validity was assessed through the survey of 10 experts and its reliability، through the implementation of 50 students to retest interval of one month، was calculated 0/72. Then، the questionnaire was administered on 472 students (217 males and 255 females) and using factor analysis with varimax rotation method revealed five factors with higher eigenvalues: simple knowledge، certain knowledge، source of knowledge، product of knowing and justification of knowing. In order to determine validity and reliability of the scale respectively، confirmatory factor analysis and Cronbach alpha coefficients were used. Results of Confirmatory factor analysis showed a good fit to the proposed five-factor structure. Also، the total score for internal consistency through Cronbach’s alpha، was 0/85. According to the results، the scale has acceptable reliability and validity and can be used as an applicable instrument in assessing personal epistemology in children.
ملخص الجهاز:
Schraw, Bendixen & Dunkle پنتریچ (١٩٩٧) در نظریه های معرفت شناسی شخصی محوری بحث کرده بود، اشاره دارد: باورهایی درباره ماهیت دانستن و باورهایی درباره ماهیت دانش .
Manikutty, Anuradha, & Hansen (چان و الیت ١، ٢٠٠٢، یان ٢، ٢٠٠٠)؛ بنابراین ، باید به این سؤال پاسخ داد که آیا ابعاد دیگری را میتوان برای باورها در فرهنگ های خاص دیگر پیش بینی کرد که در مطالعات پژوهشگران امریکایی دیده نشده باشد؟ آیا زیربنای فلسفی حاکم بر نظام آموزش وپرورش میتواند بر شکل گیری باورهای افراد تأثیرگذار باشد؟ (محمدیانی، ١٣٨٤).
Qian & Alverman بین مدارس دخترانه و پسرانه تهران انتخاب شدند که این تعداد برای تحلیل های عامل اکتشافی و تأییدی به صورت تصادفی به دو گروه ٢٣٦ نفری تقسیم شدند.
به منظور بررسی روایی، کنلی و همکاران (٢٠٠٤) با استفاده از تحلیل عامل تأییدی در دو مطالعه متفاوت ، ساختار عاملی پرسش نامه را با این پیش فرض که ابعاد معرفت شناسی شخصی به صورت کم وبیش مستقل از در نظر گرفته میشود (شومر، ١٩٩٠)، موردبررسی قرار دادند.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری برای معرفت شناسی شخصی کودکان و بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روان سنجی این مقیاس برای دانش آموزان ایرانی پایه های سوم ، چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی بود تا با آماده سازی ابزاری ساده و کاربردی باورهای معرفتی آن ها را موردبررسی قرار دهد.
The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning.
High school students’ scientific epistemological beliefs, motivation in learning science, and their relationships: A comparative study within the Chinese culture.