خلاصة:
هنر درمانی امروزه یکی از رایج ترین اقدامات درمانی است که در کنار درمان های اصلی اختلال طیف اتیسم استفاده می شود.
بدون تردید بهره گیری از هنر برای ارتقای سلامت روان و تقویت رفتارهای مطلوب و اصلاح برخی کاستی های شناختی و
ارتباطی در کودکان از اهمیت فوق العاده برخوردار است. این مهم هنگامی از اهمیت مضاعف برخوردار می گردد که کاربرد آن
عمدتا خانواده محور باشد. در این مقاله ضمن بیان اهمیت آموزش موسیقی و نقاشی در کودکان طیف اتیسم. به تفصیل به
تاثیر هنردرمانی خانواده محور در کودکان طیف اتیسم پرداخته شده و در پایان نتیجه گیریهای لازم صورت گرفته است.
Today, the art therapy that is one of the most common treatments is used alongside the main treatments of
Autism Spectrum Disorder (ASD). Undoubtedly, the use of art is significantly important for improving the
mental health, strengthening the desired behaviors and correcting some of the cognitive and communication
shortcomings in the children. This is very important when its application is mainly family-oriented.
In this paper, while expressing the importance of teaching the music and the painting in the children with autism
spectrum, the effect of family-centered art therapy on the children with autism spectrum is discussed in detail
and the necessary conclusions are obtained in the end.
ملخص الجهاز:
"Betts Brocklesby,s در عین حال در موسیقی درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال های طیف جسمی و روانی می توان از برنامه ای چون ترکیب موسیقی و نقاشی نیز استفاده کرد تا برون ریزی و فرافکنی احساسات، عواطف و هیجانات این کودکان بیش تر انجام گیرد (زاده محمدی، 1388، اولیوریوفراری، 1996 ترجمه صرافان، 1387).
پژوهشها نشان داده است این گروه از کودکان علاقه وافری به موسیقی، ملودیهای دلنشین و آهنگهای ریتمیک دارند، بنابرای درمانگر در کار با این گروه از کودکان میتواند از حرکتهای توام با ملودی به عنوان وسیلهای برای رشد دادن افراد در زمینههای شناختی، درکی، آموزشی، حرکتی، مهارتهای اجتماعی و عاطفی و همچنین به منظور افزایش تکلم، پاسخهای شفاهی متقابل و ایجاد ارتباط چشمی به ویژه در مدرسه استفاده کند (رافعی،2004)، افزون براین، اهداف درمانی در این روش کودکان را بشتر جذب کرده و آنها را با مقاومت کمتری متوجه تمرینات درمانی میکند (گلد، ویگرم و الفنت، 2006) از اینرو گرتسگر و همکارانش در پژوهش بالینی خود تاثیر موسیقی درمانی خودانگیخته را بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان با اختلال طیف اتیسم 4 تا 7 ساله بررسی کردند.
محتوای برنامه هنر درمانی خانواده محور به شرح ذیل است: - پانتومیم خانواده و کودک - نقاشی آزاد گروهی همراه با خانواده و کودکان دیگر - ترکیب موسیقی و نقاشی - تقلید آوا و آهنگ کلمات و موسیقی - حرکات موزون و ریتمیک - فی البداهه نوازی و تقلید دیتم - بازی و موسیقی - ساخت شکلهای حیوانات، اشیا و میوه و غذا با گل سفال - رنگ آمیزی تصاویر هندسی و توپولوژیک - نقاشی با رنگ انگشتی روبروی ایینه در جلسات توانبخشی و آموزش، تمرینات ارائه شده در این برنامه، به والدین کودکان در خود مانده آموزش داده می شود تا آنها را مشاهده کرده و در منزل پیگیری و اجرا کنند."