خلاصة:
هدف این پژوهش, بررسی رابطه بین تکنولوژی اطلاعات IT با سطوح یادگیری بلوم (حیطه ی شناختی) در دانش آموزان
دختر پایه ی ششم دبستان شهرستان زرندیه در سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۷ می باشد. پژوهش حاضر به ارزشیابی از میزان
ارزشیابی) پرداخته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه است. نمونه تحقیق کلیه ی
دانش آموزان دختر پایه ی ششم دبستان شهرستان زرندیه که براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.
براساس جدول مورگان برای جامعه ۱۲۰ دانشآموز، 92 نفر به عنوان نمونه اصلی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از
آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل دو گروه) استفاده شد. پایایی پرسشنامه
براساس ضریب آلفای کرونباخ 1۸۰ بدست آمد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که با ۹۵ درصد اطمینان بین تکنولوژزی
دستیابی به این سطوح تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، در خصوص شاخص های شش گانه تشکیل دهنده سطوح
یادگیری بلوم؛ دانش، درک و فهم، تجزیه و تحلیل، کاربرد، ترکیب و ارزشیابی دانشآموزانی که به وسیله تکنولوژی IT
آموزش دیده بودند، نسبت به سایرین تفاوت معناداری دارند.
This study aims to investigate the relationship between information technology (IT) and Bloom's domains of
learning (cognitive domain) among the sixth grade elementary school students in the city of Zarandieh during the
academic year of 2017-18. The present study has evaluated the students' levels of deep learning based on
Bloom's cognitive domains (knowledge, comprehension, application analysis, synthesis, and evaluation). A
descriptive-survey method has been used in this study and a questionnaire has been used for data collection. All
girl students of sixth grade elementary school in Zarandieh city have been selected as the study population based
on the simple random sampling method. A total of 92 students out of the total population of 120 students were
selected as the sample size using the Morgan's table. Descriptive statistics (mean, standard deviation, ...) and
inferential statistics (independent t-test of two groups) were used for data analysis. The reliability of the
questionnaire was calculated as 0.88 based on Cronbach's alpha coefficient. The results of the study indicated
that there is a significant difference between information technology (IT) with Bloom's domains of learning
(cognitive domain) and the traditional teaching methods at 95% confidence among the girl students in this city.
Also, regarding the six levels that comprise Bloom's taxonomy including knowledge, comprehension,
application analysis, synthesis, and evaluation, students who had been trained by IT were shown to be
significantly different from other students.
ملخص الجهاز:
"سوالهای تحقیق سوال اصلی: آیا بین اثربخشی یادگیری مؤثر در استفاده از روش سنتی و فناوری IT از نظر معلمان تفاوت وجود دارد؟ آیا بین میزان درک و فهم دانش آموزان که به روش سنتی (سخنرانی) آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به کمک فناوری IT آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان قدرت تجزیه و تحلیل دانش آموزان که به روش سنتی (سخنرانی) آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به کمک فناوری IT آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان کاربرد علوم در زندگی توسط دانش آموزان که به روش سنتی (سخنرانی) آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به کمک فناوری IT آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان ترکیب علوم با یکدیگر و تولید دانشی جدید توسط دانش آموزان که به روش سنتی (سخنرانی) آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به کمک فناوری IT آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان ارزشیابی و قضاوت درباره علوم توسط دانش آموزانی که به روش سنتی (سخنرانی) آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به کمک فناوری IT آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش پژوهش شیوه ی انجام این پژوهش از لحاظ جمع آوری اطلاعات کاربردی می باشد؛ به همین دلیل با توجه به این مساله که هدف پژوهش بررسی میزان یادگیری عمیق در دانش آموزان با کمک فناوریIT می باشد، پس از هماهنگی با مسئولان مدارس مورد نظر، یک آزمون از درس علوم که با روش سنتی سخنرانی تدریس شده بود، با توجه به شش سطح حیطه ی شناختی بلوم که یادگیری عمیق را می سنجید تهیه شد و در مرحله ی بعد با مراجعه به مدارس از معلمان مربوط به درس علوم و سایر مسئولان مدرسه خواسته شد که به دانش آموزان کلاس های تعیین شده اعلام کنند که قرار است از آن ها آزمونی در درس علوم گرفته شود بنابراین باید خود را برای روز امتحان آماده کنند؛ و در مرحله ی بعد هم سوالات مبتنی بر شش سطح حیطه Eggen Kauchak Biggs Chan Sachs ی شناختی بلوم طراحی شده و در اختیار دانش آموزان قرار داده شد."