خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تکنیکهای افزایش دقت و تمرکز با پیشرفت تحصیلی در درس عربی دانش آموزان دختر
مقطع متوسطه شهر هفشجان، در سال ۱۳۹۶ بودند. شیوه و روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه اماری این پژوهش
شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر هفشجان بود. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای
استفاده شد که از میان مدارس ۱۵ مدرسه) به صورت تصادفی انتخاب و سپس از بین کلاسهای این مدارس ۸ کلاس بة
صورت تصادفی انتخاب و سپس تکنیکهای افزایش دقت و تمرکز بر روی دانش آموزان اجرا گردید. دراین پژوهش ۱۲۰ نفر از
دانش آموزان نمونه را تشکیل دادند. برای انجام این پژوهش از تکنیکهای افزایش دقت و تمرکز و اندازه گیری پیشرفت
تحصیلی انجام شد. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها دراین پژوهش از نوع رگرسیون بود. نتایج نشان داد تکنیکهای افزایش دقت
و تمرکز با پیشرفت تحصیلی در درس عربی دانش آموزان رابطه معنادار دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between increasing accuracy and focusing
techniques with academic achievement in the Arabic lessons of high school girl students in Hafsjand in 1396.
The method and method of research was correlation. The population of this study included all female high
school students in Hafsjian. A multistage cluster random sampling method was used which was selected
randomly from schools (2 schools) and then eight classes were randomly selected from among the schools of
these schools, then the techniques of increasing accuracy and focusing on Students were executed. In this
research 120 sample students were formed. To do this research, the methods of increasing the accuracy and
concentration and measuring the achievement of academic achievement were done. The method of data analysis
in this study was regression type. According to the results, techniques for increasing accuracy and concentration
with academic achievement in the Arabic course of students have a significant relationship.
ملخص الجهاز:
"اعتقادمان بر آن است که قرآن کریم در مورد هیچ زبانی چنین صراحتی ندارد پس بیاییم زنگار غربت را از سیمای دلنشین این زبان آسمانی بزداییم واز مؤلفین کتب درسی بخواهیم که در تدوین کتب آموزش عربی از نظرات علماء و مربیان تعلیم و تربیت استفاده نموده و در تألیف و تدوین سرفصلهای کتابهای عربی مقتضیات جامعه معاصر و روحیات نسل امروز را در نظر بگیرند و مساعی خود بر تسهیل امر آموزش نهاده از حجم زیاد قواعد صرف و نحو بکاهند و ملاحظات و استثناهای غیرضرور را از قواعد کتب عربی حذف کنند و در چینش موضوعات کتاب از متون روز استفاده کرده و وقت و زمان آموزش زبان عربی را با توجه به محتوای کتاب در نظر بگیرند و همواره این نکته را مدنظر خود قرار دهند که چرا یادگیری این درس برای شاگردان ایرانی سخت به نظر میرسد و اغلب دانشآموزان از فراگیری درس عربی گریزان و خستهاند باید در اولین فرصت کتاب های عربی بهتری را با محتوای جذاب و قواعد صرف و نحو مختصر و مفید تألیف کرد و سپس با فراهم کردن شرایط و امکانات کمکآموزشی از معلمان خواست که با تقویت انگیزههای یادگیری در دانشآموزان و با استفاده از روشهای فعال تدریس، دانشآموزان را به هدف غائی یعنی درک و فهم متون دینی نزدیکتر نمایند و ما معلمین عربی یقین داریم که تا مؤلفان کتب عربی خود سالها معلمی نکرده باشند و در کلاسهای درس عربی در تمام سطوح دبیرستان و پیشدانشگاهی، سختی کار و تلخی آموزش قواعد بسیار و متون دشوار و طولانی را از نزدیک حس نکنند هرگز در تألیف کتابی ایدهآل و مناسب آموزش در مدارس ما موفق نخواهند بود."