خلاصة:
در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان
این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر موردبررسی قرار گرفته است.
در پی آن به بررسی نظام های دیداری، رمزگان های دراماتیک، به نشانه شناسی عناصر نمایشی و
ساخ تمایه این عناصر در تئاتر پرداخته شده است. در ادامه بر اساس اطلاعات و آراء طرح شده
از منظر علم نشانه شناسی مبادرت شده است. گردآوری داده ها در این تحقیق به روش کتابخانه ای
است و پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که
راهکار های علمی و عملی از منظر نشانه شناسی چگونه می تواند برای شناخت بهتر کارگردانان و
یا دست اندرکاران هنر نمایش مفید واقع شود و هم چنین شناخت و دریافت نشانه های تصویری
و زبان رمزگان نهفته در لایه های زیرین متن چگونه می تواند موثر واقع شود. علاوه برآن، یافته های
پژوهش بیانگر آن است که توجه به مولفه های نشانه شناختی و کشف زبان رمزگان نهفته در یک
نمایشنامه،کارگردان را برای رسیدن به رویکرد و روایتی جدید از این نمایشنامه یاری می رساند.
In this research, after reviewing the history of semiotics and presenting the semiotic
definitions, the author analyzes the opinions and opinions of the thinkers
of this field and then examines the place of semiotics in the theater. In this
context, he examines visual systems and dramatic codes and The semiotics of
the dramatic elements and the making of these elements in theater are paid.
In the following, based on the information and content presented in terms of
semiotics and the study of visual symbols, a look at Albercamo's play (Caligula)
and the analysis of the scenes of this work, as well as its semiotic analysis. Data
collection in this research was done by descriptive - analytic method using documentary
libraries and analyzing the sample size of Kaligula plays. The results of
this research show that scientific and practical approaches from the perspective
of semiotics can be useful for better understanding of directors or art exhibitors,
as well as the acquisition of visual symbols and the language of the latent
codes in the underlying layers of the text. How can To be effective. In addition,
the findings of the research indicate that attention to semiotic components and
the discovery of the language of the encoded code in a play helps the director
to come up with a new approach and narrative of this play.