خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و رابطه آن با میزان رضایت شغلی و توانمند سازی کارکنان دانشگاه صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در سال 1392 به تعداد 120 نفر (34 زن و 86 مرد ) بود. بر اساس فرمول کوکران تعداد 92 نفر (26 زن و 66 مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبی استفاده شد. داده های مورد نیاز، با استفاده از پرسشنامه های ساختار سازمانی رابینز، رضایت شغلی مینه سوتا و توانمندسازی اسپریتزر گردآوری شد که با استفاده از نظر صاحب نظران روایی محتوایی این ابزار تعیین و با استفاده از روش آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه های ساختار سازمانی 88/ 0، رضایت شغلی 90/ 0 و توانمندسازی 86/ 0 محاسبه گردید. در تجزیه و تحلیل داده های آماری علاوه بر شاخص های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار، از آزمون های استنباطی t تک گروهی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که در ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، تمرکز و رسمیت پایین تر از حد متوسط و پیچیدگی در حد متوسط است. بین بعد تمرکز با رضایت شغلی و توانمندسازی کارکنان همبستگی مثبت وجود دارد. بین بعد پیچیدگی ساختار سازمانی با رضایت شغلی و توانمند سازی کارکنان همبستگی منفی وجود دارد ولی همبستگی معنی داری بین بعد رسمیت ساختار سازمانی با رضایت شغلی و توانمندسازی کارکنان مشاهده نشد.
The purpose of the present research was to investigate the relationship between organizational structure dimensions (formalization، complexity and centralization) with rate of job satisfaction and enabling of Islamic Azad University at Khorramabad branch employees. statistical population of research included 120 employees (34 women and 86 men). The sample included 92 employees (26 women and 66 man) that were determined by Krejcie and Morgan's table sample size and were selected by stratified proportionate method. Data were gathered by three questionnaires: 1) Robbin's organizational structure questionnaire 2) Minnesota job satisfaction questionnaire and 3) spritzer enabling questionnaire. The reliability of every three mentioned questionnaires in order 0.88، 0.90 and 0.86 were computed by Cronbach Alpha. One sample t test، independent samples t test، Pearson correlation and regression analysis were used for data analysis. The results were showed that in Khorramabad Brach's organizational structure، Centralization and formalization were under middle rate (3)، and complexity was at middle (3). There was positive correlation between dimensions of centralization and job satisfaction and enabling of employees. There was positive correlation between centralization and job satisfaction. There was negative correlation between complexity dimension and job satisfaction and enabling of employees. There weren’t sufficient correlation between formalization dimension with job satisfaction and enabling of employees.
ملخص الجهاز:
"با توجه به اهمیت رضـایت شـغلی کارکنـان و توانمندسـازی آنـان در جهـت ارتقـاء بهره وری و اثربخشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و همچنین بر اسـاس نقشـی کـه سـاختار سازمانی در متغیرهای یاد شده دارد، تحقیق حاضر در نظر دارد که با بررسی میزان هریـک از ابعـاد سه گانه مذکور، نوع ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خـرم آبـاد را شناسـایی نمایـد و بـه تعیین رابطه بین ابعاد ساختار سـازمانی بـا رضـایت منـدی و توانمندسـازی کارکنـان ایـن دانشـگاه بپردازد.
برای بررسی رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی با رضایت شـغلی کارکنـان دانشـگاه آزاد اسـلامی واحد خرم آباد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید که نتـایج آن در قالـب جـدول ٢ نشـان داده شده است .
برای بررسی رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی بـا توانمندسـازی کارکنـان دانشـگاه آزاد اسـلامی واحد خرم آباد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید که نتـایج آن در قالـب جـدول ٤ نشـان داده شده است .
ضـریب تعیـین محاسبه شده در گام دوم (٠٣١٣=R٢ ) حاکی از آن است که ابعاد پیچیدگی و تمرکـز حـدود ٣١ درصد واریانس نمرات توانمندسازی را تبیین میکنند و با توجه بـه ضـرایب رگرسـیون متغیرهـای پیش بین ، معادلات رگرسیونی مربوط به پـیش بینـی توانمندسـازی کارکنـان از روی ابعـاد سـاختار سازمانی عبارتند از: گام ١: (بعد تمرکز ساختار سازمانی)× ٠/٣١٢+ = توانمند سازی کارکنان ؛ گام ٢: (بعد پیچیدگی)× (٠/٥٠٥-)+ (بعد تمرکز)× ٠/٥٠٥+ = توانمند سازی کارکنان .
دلیل ارتباط منفی بین بعد پیچیـدگی سـاختار سـازمانی و رضـایت شـغلی کارکنـان دانشـگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد این است که کارکنان تحت تاثیر سلسله مراتب و زنجیره اقتـدار کـار خـود را انجام میدهند و چنـدان بـه تفکیـک افقـی و عمـودی سـاختار توجـه ندارنـد."