خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی، یک مطالعه کیفی انجام گرفت. این پژوهش با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون و پژوهش های بین المللی درارتباط با آموزش صلح پرداخته است. از منابع چاپی والکترونیکی دردسترس مبتنی بر اهداف و سوالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات نیز استفاده شده است و تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. نتایج در چهار عنصر اصلی اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری، تکنیک های ارزشیابی و مولفه های آموزش صلح شامل دانش صلح، نگرش صلح و توانش صلح به دست آمد. سپس پایایی این طراحی برای دوره ابتدایی توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر به عنوان یک مدل طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح برای کلیه برنامه ریزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور این امکان را فراهم می نماید که با یک زاویه دید جدید به بازنگری جدی در عناصر برنامه های درسی کشور در دوره ابتدایی بپردازند و مدارس نیز می توانند با استفاده از آن برنامه ای مبتنی بر انتقال ارزش های جهانی، رفتارهای پایدار و ایجاد مهارت ها بسازند که دانش آموزان ما، را قادر خواهد ساخت به شهروندان فعال جهانی تبدیل شوند و این درک و فهم می تواند راهنمای آن ها برای تحقق انسانیت، صلح و آرامش در جهان باشد.
This Study Was Mainly Designing Curriculum Based to Peace Education for Elementary System،a Qualitative Study.The Present Study Aimed at Investigating the International Studies Conducted on Peace Education by Employing a Qualitative Approach.In Order to Collect the Data ،The Related Literature Was Reviewed Based on The Questions and Objectives of The Study .The Data Analysis Was Based on Deduction.The Results of The Study Depicted Four Main Categories.Including Objective، Content،Learning / Teaching Strategies،Assessment Technicals and The Peace Education Components to Include of Peace Knowledge،Peace Attitude and Peace Ability and The Validity of Designing for Elementary System Was Approved by Experts. The Present Study،As a Model for Designing Curriculum Based to Peace Education Could Have Implications and Applications for Language Planners and Syllabus Designers in The Country and It Might Shed Light on Curriculum Planning for Elementary System and Schools May Devise a Program Comprising The Transmission of Universal Values and Enduring Attitudes،and The Development of Skills Which Will Enable Our Students to Become Active Global Citizens and It Is Hoped That This Understanding، They Could Lead for Being to The Realization of Humanity،Peace and Tranquility in The World.
ملخص الجهاز:
"Adamzadeh (٢٠١٢) در پژوهشی با عنوان تأثیر جهانی شدن بر تعلیم و تربیت بیان میکند که امروزه بیش از گذشته ناگزیر هستیم که به جهان و مسائل آن بیندیشیم ، جهانی شدن واقعیتی انکارناپذیر است که نه فقط در حوزه اقتصاد وارد شده است بلکه جوانب زندگی دیگر بشر ازجمله تعلیم و تربیت را نیز دستخوش تغییر کرده است و یافته های حاصل از این پژوهش نشان میدهد که ضروری است صحیح ترین شیوه و راه برخورد با آن را که به نظر میرسد برای آموزش و پرورش صحیح و مناسب باشد را برگزید چرا که آموزش و پرورش نقش مهمی در متحول ساختن جهان دارد و آموزش و پرورش جهانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دانش آموزان را که آینده - سازان کشور هستند با مفاهیم عدالت ، حقوق بشر، صلح بیش از پیش آشنا سازد و این امر ممکن نیست مگر آن که در محتوای برنامه ها و کتب درسی آن ها این مفاهیم گنجانده شود."