خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه نیازهای روان شناختی و سبک هویتی با تمابل به ایجاد
رابطه دوستانه در دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره
متوسطه در شهر نهاوند بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 70 دانش آموز ( 35
دخترو 35 پسر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. با استفاده از روش تحقیق همبستگی و
بوسیله پرسشنامه های نیازهای روان شناختی، سبک هویتی وتمایل به ایجاد رابطه دوستانه داده ها
جمع آوری و با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. یافته
های پژوهش نشان داد که بین نیازهای روان شناختی و سبک هویتی با تمابل به ایجاد رابطه
دوستانه در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که سبک
هویتی سهم بیشتری در پیش بینی تمابل به ایجاد رابطه دوستانه دانش آموزان دارد ( 05
نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کندکه نیازهای روان شناختی و سبک هویتی می توانند
تمابل به ایجاد رابطه دوستانه را در دانش آموزان تبیین کند. لذا پیشنهاد می شود برای کاهش
تمایل به ایجاد رابطه دوستانه در نوجوانان، لازم است که به نیازهای روان شناختی و سبک هویتی
نوجوانان بیشتر توجه شود.
ملخص الجهاز:
"براین اساس به بررسی این سئوال پژوهشی پرداخته شد که آیا بین نیازهای روان شناختی و سبک های هویت یابی با تمایل به ایجاد رابطه دوستانه در دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ روش جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه در شهر نهاوند بودند که در سال تحصیلی ١٣٩٢-١٣٩٣ در یکی از دبیرستان های این شهر مشغول به تحصیل بودند.
جدول ٢ شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش برای دانش آموزان دختر (رجوع شود به تصویر صفحه) ضرایب همبستگی پیرسون برای سبک هویتی، نیازهای روان شناختی (خودمختاری، شایستگی، دلبستگی) و تمایل به ایجاد رابطه دوستانه محاسبه شد که خلاصه نتایج در جدول ٣ نشان داده شده است .
جدول ٦خلاصه نتایج تجزیه و تحلیل واریانس برای معناداری مدل رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که مندرجات جدول٦ نشان می دهد سبک هویتی و نیازهای روان شناختی (خودمختاری، شایستگی، وابستگی) در مدل رگرسیون به طور معناداری ( ٠٠١>P و ٠٤٨=F) تمایل به ایجاد رابطه دوستانه را در دانش آموزان پیش بینی می کنند.
جدول ٩ خلاصه نتایج تجزیه و تحلیل واریانس برای معناداری مدل رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که مندرجات جدول ٩ نشان می دهد نیازهای روان شناختی (خودمختاری، شایستگی، دلبستگی) در مدل رگرسیون به طور معناداری ( ٠٠١>P و ٠٤٣=F) تمایل به ایجاد رابطه دوستانه را در دانش آموزان پیش بینی می کند.
نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش ، فرضیه پژوهشی اول تأیید شد و نتیجه گرفته شد که بین نیازهای روان شناختی و سبک هویتی با تمایل به ایجاد رابطه دوستانه در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد."