خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی معنادرمانی به شیوه آموزش گروهی بر کیفیت زندگی
مادران دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه
کنترل بود. 40 مادر به روش نمونه گیری هدفمند از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره منطقه 11
آموزش و پرورش تهران انتخاب و در گروه های آزمایش (20= n1) و کنترل (20=n2) جایگزین
شدند. سطح کیفیت زندگی آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامهکیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی
اندازه گیری شدند. سپس مداخلات مبتنی بر معنادرمانی در 8 جلسه گروهی برای گروه آزمایش اجرا
شد. در پایان مداخلات کیفیت زندگی آزمودنی ها در مراحل پس آزمون و پیگیری اندازه گیری و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکر ر تحلیل شدند . یافته ها نشان داد که
معنادرمانی می تواند ابعاد کیفیت زندگی مادارن را به طور معناداری افزایش دهد . نتایج پژوهش
شواهدی را پیشنهاد می کند که معنادرمانی روش درمانی مناسبی برای بهبود ابعاد کیفیت زندگی می
باشد. لذا به منظور ارتقاء سطح کیفیت زندگی ، بکارگیری این برنامه درمانی پیشنهاد می شود.
ملخص الجهاز:
"جدول٤ نتایج آزمون لیون جهت بررسی برابری واریانس های خطای ابعاد کیفیت زندگی F Df1 Df2 سطح معنی داری سلامت جسمانی 2/670 1 38 0/111 روان شناختی 2/94 1 38 0/094 روابط اجتماعی 2/78 1 38 0/103 وضعیت زندگی 0/972 1 38 0/330 با توجه به جدول ٤-٦ نتایج آزمون لیون برای بررسی مفروضه همگنی واریانس گروهها نشان داد در هر چهار آزمون دو گروه کنترل و آزمایش از نظر واریانس همگن هستند.
طبق نتایج بدست آمده معنادرمانی به شیوه گروهی کیفیت زندگی مادران را در حیطه روان شناختی مادران افزایش می دهد که با نتایج پژوهش های چاچامویچ و همکاران(٢٠٠٩)، دروسول و همکاران (٢٠٠٧)، سانهی(٢٠٠٨)، اسچنل و بیکر(٢٠٠٧) و دهقانی (١٣٨٥) مبنی بر اثربخش بودن معنادرمانی گروهی بر بهبود حیطه روانی، مطابقت داشت .
نتایج همچنین نشان می دهد که معنادرمانی به شیوه گروهی میزان روابط اجتماعی را در مادران افزایش می دهد که این نتیجه با نتایج پژوهش های چاچامویچ و همکاران (٢٠٠٩)، اسچنل و بیکر(٢٠٠٧)، دروسول (٢٠٠٧) و قنبری(١٣٨٦) که مبنی بر اثربخش بودن معنادرمانی گروهی بر بهبود روابط اجتماعی و افزایش شرکت در تجارب مثبت زندگی می باشد، مطابقت داشت .
بنابر اصول معنادرمانی که در بالا به آن اشاره شد تلاش برای پیدا کردن معنایی در زندگی، اولین نیروی محرکه و برانگیزاننده هر فرد است ، از این رو شرکت در چنین جلسات آموزشی با تأکید بر معنا، هدف و ارزشهای زندگی و همچنین تعامل با همتایان خود مسئولیت پذیری را در فرد افزایش میدهد."