خلاصة:
هدف از این تحقیق بررسی نقش تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که بر پایۀ تحقیقات مطالعات موردی انجام گرفته است. جامعۀ تحقیق، هواداران باشگاه ورزشی استقلال تهران بودند که از بین آنها 366 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. در بخش یافتهها نتایج رگرسیون خطی در مدل نهایی تحقیق نشان داد که از بین ابعاد بازاریابی ارتباطی، تنها دو بعد مدیریت دانش و تبلیغ رسانهای با یکدیگر حدود 55 و 88 درصد از واریانس وفاداری هواداران ورزشی را پیشبینی کردند. بهطور کلی براساس نتایج این تحقیق باشگاه استقلال تهران با بهکارگیری تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی میتواند به راهی مؤثر برای تقویت ارتباط هوادار و باشگاه دستیابد و با استفاده از عناصر مدیریت دانش و تبلیغات رسانهای در مسیر وفادار ساختن هرچه بیشتر هواداران خود گامهای اساسی بردارد.
The present study aimed at investigating the role of relationship marketing tactics in the loyalty of fans of Iran football premier league clubs. This study was descriptive - correlation conducted based on case studies. The population consisted of the fans of Esteghlal-e-Tehran sport club. 366 subjects were selected as the sample by simple random sampling method. Appropriate descriptive and inferential statistics (Pearson correlation and linear regression) at the significance level of 0.05 were applied to analyze the data. The linear regression analysis in the final research model showed that among the dimensions of relationship marketing, only two dimensions of knowledge management and media advertisement could predict about 55% and 88% of loyalty variance of the sport fans. Overall, this study showed that Esteghlal-e-Tehran club can achieve an effective way to strengthen the relationship between fans and the club using relationship marketing tactics and pave the way for more loyalty of its fans using knowledge management and media advertisement.
ملخص الجهاز:
در بخش یافته ها نتایج رگرسیون خطی در مـدل نهـایی تحقیـق نشان داد که از بین ابعاد بازاریابی ارتباطی ، تنها دو بعد مدیریت دانش و تبلیغ رسانه ای با یکدیگر حدود ٥٥ و ٨٨ درصد از واریانس وفاداری هواداران ورزشی را پیش بینی کردند.
به طور کلی براساس نتایج این تحقیق باشگاه استقلال تهران بـا به کارگیری تاکتیک های بازاریابی ارتباطی می تواند به راهی مؤثر برای تقویـت ارتبـاط هـوادار و باشـگاه دسـت یابـد و بـا استفاده از عناصر مدیریت دانش و تبلیغات رسانه ای در مسیر وفادار ساختن هرچه بیشتر هواداران خود گام های اساسـی بردارد.
همان طورکه در پیشینۀ تحقیق مشاهده شد، در تمامی پژوهش ها از همۀ فاکتورها و راهکارهای بازاریابی ارتباطی به طور کامل بهره برده نشده که این تحقیق با تمرکز بر روی این مهم و بررسی نقش آن بر وفاداری باشگاه استقلال تهران به عنوان یکی از پرطرفدارترین باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران ، پژوهشی کاربردی و جدید را در پیش گرفته است .
به طور کلی هدف این مطالعه بررسی نقش راهکارهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال است که نتایج آن می تواند برای مدیران باشگاه ها و سازمان های ورزشی و همین طور فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران مفید واقع شود.
بحث و نتیجه گیری هدف از این تحقیق بررسی نقش راهکارهای بازاریابی ارتباطی در وفاداری هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران است که به صورت مطالعۀ موردی در باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران انجام گرفت .