خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاههای ورزشی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. به همین سبب با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامۀ ارتباط غیرکلامی و واکنش مشتریان با پایایی بهترتیب ضریب آلفای کرانباخ 77/0و 83/0 بررسی شدند. در تجزیهوتحلیل دادهها با توجه به نرمال دادهها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (K-S)، بهمنظور تعین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و از رگرسیون برای شناسایی سهم تبیینی هر یک از مؤلفههای ارتباط غیرکلامی در پیشبینی واکنش مشتریان، استفاده شد. نتایج دادهها نشان داد که تمامی مؤلفههای ارتباط غیرکلامی (جز مؤلفۀ ظاهر فیزیکی) با واکنش مشتریان، همبسـتگی مثبـت و معنـادار دارد (01/0P
The aim of this study was to evaluate the relationship between nonverbal communication of sporting goods sellers and customers reaction in the sporting goods stores in Tehran city. This study was descriptive-correlation in terms of nature and applied in terms of purpose. Therefore, according to Cochran's sampling formula, 384 subjects were selected as the sample. They were investigated using Nonverbal Communication and Response of Customers Questionnaires (reliability: 0.77 and 0.83 respectively). For data analysis, according to data normality by Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient was used to determine the relationship between variables and regression was applied to identify the share of each nonverbal communication component in predicting customers reaction. The results showed that all nonverbal communication components (except for the component of physical appearance) had a significant and positive correlation with customers reaction (P
ملخص الجهاز:
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران ، ایران چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاه های ورزشی شهر تهران است .
در تجزیه وتحلیل داده ها با توجه به نرمال داده ها از طریق آزمون کولموگروف -اسمیرنوف (K-S)، به منظور تعین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و از رگرسیون برای شناسایی سهم تبیینی هر یک از مؤلفه های ارتباط غیرکلامی در پیش بینی واکنش مشتریان ، استفاده شد.
برای تبیین هرچه بهتر موضوع پژوهش و ترسیم چگونگی روابط میان مؤلفه های ارتباط غیرکلامی مورد نظر در این پژوهش (حرکات اعضای بدن ، مجاورت ، زبان آوایی و ظاهر فیزیکی ) و همچنین واکنش مشتریان ، به مدل مفهومی اشاره خواهد شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) - نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی عوامل ارتباط غیرکلامی به غیر از ظاهر فیزیکی با عامل واکنش مشتریان ، همبسـتگی مثبـت و معنـادار دارد (٠٠١>P).
(رجوع شود به تصویر صفحه) مقادیر بتا و سطح معناداری نشان می دهد تعدادی از عامل های ارتباطات غیرکلامی (برای مثال ، حرکات گفتاری ، مجاورت و تعامل محیطی ) به صورت مثبت در پــیش بینــی واکنش مشتریان ســهیم اند (شکل ٢).
Study on the role of non-verbal communication on employee behavior.
Non verbal communication and customer satisfaction at the Toyota Motor Company's dealerships in Tehran.
The effect of interpersonal communication on customer satisfaction and loyalty to provider in kindergartens in Tehran.
The role of effective communication management in the automotive industry of Iran and providing a suitable model.