خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی همزمان سطح سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز و تناسب خوانایی منابع آموزشی در دسترس این بیماران انجام شده است.
روش شناسی: در این پژوهش توصیفی، سواد سلامت 400 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مراکزبهداشتی درمانی شهر شیراز به شیوه نمونه گیری در دسترس و 22 منبع آموزش به بیمار در دسترس این بیماران اندازه گیری شد. داده های مربوط به سواد سلامت با استفاده از آزمون هنجاریابی شده سواد سلامت عملکردی بزرگسالان و خوانایی به وسیله شاخص فلش دیانی به دست آمد.
یافته ها: یافته ها نشان داد سواد سلامت بیماران دیابتی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز در سطح مرزی قرار دارد؛ این در حالی است که منابع آموزش به بیمار نیز از نظر میزان خوانایی دشوار بودند (میانگین خوانایی40). نتیجه پژوهش همچنین نشان دهنده نبود تناسب میان خوانایی منابع آموزشی و سواد سلامت بیماران بود.
Purpose: This research aims to investigate the level of the health literacy of diabetic patients attending health centers in Shiraz (Iran) and the appropriateness of the available educational resources for these patients.
Methodology: In this descriptive research، 411 diabetic patients attending health centers in Shiraz (Iran) were selected as a sample population. Normalized functional health literacy questionnaire was used for data-collecting. 22 available educational resources were selected to assess the readability of the resources based on Dayyani Flesch formula.
Findings/Results: The findings show that the level of the health literacy of these diabetic patients is at marginal Level. The educational resources are difficult for patients. The results show that there is not any appropriateness between the readability of educational resources and their health literacy .
ملخص الجهاز:
سنجش تناسب سطح سواد سلامت و میزان خوانایی منابع آموزشی در دسترس بیماران دیابتی مراجعهکننده به مراکز بهداشتیدرمانی شهر شیراز دکتر عبدالرسول خسروی<FootNote No="56" Text=" استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ Khosravi@gmail.
"/> چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی همزمان سطح سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت مراجعهکننده به مراکز بهداشتیدرمانی شهر شیراز و تناسب خوانایی منابع آموزشی در دسترس این بیماران انجام شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد سواد سلامت بیماران دیابتی مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز در سطح مرزی قرار دارد؛ این در حالی است که منابع آموزش به بیمار نیز از نظر میزان خوانایی دشوار بودند (میانگین خوانایی40).
بنابراین، بیماران تمایل دارند اطلاعات مورد نیازشان (اطلاعاتی دربارة بیماری خود، تشخیص علایم و روشهای درمانی و عوارض هر کدام از شیوههای درمان) را به دست آورند و در مسیر رشد سواد سلامت<FootNote No="60" Text=" Health Literacy.
سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی، پایة مورد نیاز برای تصمیمگیریهای مناسب بهداشتی است (Zarcadoolas, Pleasant, &amp; Greer, 2005).
این پیامدها شامل بستری شدن بیشتر، استفاده بیشتر از خدمات اورژانس، مصرف بیشتر داروها، توانایی کمتر برای مصرف مناسب داروها، درک نکردن برچسبهای دارویی و پیامهای بهداشتی و گزارشدهی ضعیف از وضعیت سلامت خود میشود (Chew, Bradley, &amp; Boyko, 2004).
این مسئله به گونهای است که سواد سلامت پایین بر همه بخشهای جمعیتی بدون توجه به جنس، سن، نژاد، تحصیلات و یا سطح درآمد، تأثیرگذار شده است (Cho, Lee, Arozullah, &amp; Crittenden, 2008).