خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. در مجموع 52 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 26 نفر) جایگزین شدند. گروههای آزمایش و کنترل به ترتیب مطالعه و برنامهریزی را با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول به مدت 10 جلسه 70 دقیقهای آموزش دیدند. گروهها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زیستشناسی را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با روش کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی در مقایسه با روش متداول به طور معناداری باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی شد p<0/01)). براساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که مشاوران و معلمان برای بهبود پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان از راهبردهای مطالعه و برنامهریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی استفاده کنند.
This research aimed to compare the effect of study and planning training through
using electronic content and traditional method on academic achievement in
biology courses. This was a semi-experimental study with a pre-test and post-test
design. The statistical population included all female students in the first grade of
high school in Urmia city during the academic year 2014-2015. Totally, 52
students were selected through cluster sampling method who were randomly
assigned in two equal groups (each with 26 students). The experimental and control
groups respectively were trained in studying and planning using electronic content
and traditional method in 10 sessions of 70 minutes. Both groups completed the
teacher-made biology test of academic achievement as the pre-test and post-test.
The data were analyzed running ANCOVA, using the SPSS-19 software. The
findings showed that training studying and planning through electronic content as
compared to traditional method significantly led to an increase in the academic
achievement in biology (p<0/01). Based on the results of this research, it is
suggested that counselors and teachers improve the studentsʼ academic
achievement in biology through employing studying and planning strategies, using
electronic content.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که آموزش مطالعه و برنامه ریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی در مقایسه با روش متداول به طور معناداری باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی شد (٠٠١>p).
15 Abstract This research aimed to compare the effect of study and planning training through using electronic content and traditional method on academic achievement in biology courses.
Keywords: training study and planning, electronic content, traditional method, academic achievement, biology lesson مقدمه در هر نظام آموزشی معیار اصلی کارایی آن نظام میزان پیشرفت تحصیلی فراگیران می باشد.
لذا در این پژوهش تلاش می شود تا تأثیر آموزش مطالعه و برنامه ریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی مقایسه شود.
Gokkurt, Dundar, Soylu Akgun 3.
در نتیجه با توجه به تناقض نتایج و اهمیت شیوه آموزش در میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی ، این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مطالعه و برنامه ریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان انجام شد.
در جدول ١ شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی گروه های روش محتوی الکترونیکی و متداول مورد مطالعه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون ارائه شده است .
فرضیه پژوهش بین تأثیر آموزش مطالعه و برنامه ریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش متداول در پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی تفاوت وجود دارد.
بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مطالعه و برنامه ریزی با استفاده از محتوی الکترونیکی و روش آموزش متداول بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی انجام شد.