خلاصة:
رفتارها و فعالیتهای تفریحی نامناسب گردشگران ممکن است به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر محیط مقصد گردشگری تاثیر منفی بر جای بگذارد، به همین دلیل کاهش میزان تاثیرات منفی گردشگری بر محیط زیست جزء اولویتها و نگرانیهای اصلی این حوزه است. بر این اساس، امروزه رفتار مسئولانة زیست محیطی گردشگران در مسیر دستیابی به توسعه پایدار گردشگری اهمیت و ضرورت زیادی یافته است. پژوهش حاضر در بهار 1395 با هدف تحلیل میزان مسئولیتپذیری اجتماعی گردشگران روستایی انجام شد. برای این منظور از روششناسی توصیفی- تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای و مطالعه میدانی(پرسشنامه) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 228 نفر از گردشگران 14 نقطه روستایی شهرستان خواف تشکیل دادهاند. برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با ابزار پرسشنامة محقق-ساخته بر اساس شاخصها و مولفه های ابعاد پنجگانة مسئولیت پذیری اجتماعی مستخرج از ادبیات نظری استفاده شد. سطح پایایی ابزار اندازه گیری براساس ضریب آلفای کرونباخ، (0.869) است. نتایج و یافته های این پژوهش حاکی از آن است که گردشگران روستاهای نمونه در برخورداری از مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی، بالاتر از سطح مطلوب میانگین عددی 3 قرار دارند
Inappropriate behavior and odd recreational activities by tourists may have direct or indirect negative impact on the destination. Reducing the negative effects of tourism on the environment is a priority and main concern. Accordingly، a responsible environmental behavior is important and necessary while achieving sustainable tourism development. This study was conducted in the spring of 2016 to analyze the social responsibility of rural tourists. The methodology was analytical-descriptive، using the library and field study (questionnaire). The study population comprised 228 tourists from 14 rural areas of Khaf. Data were collected using a stratified random sampling method with a questionnaire، which was based on the 5-fold elements of social responsibility in the literature. The reliability of the measurement tool was (0.869) based on Cronbach’s alpha coefficient. The results and findings of this study suggested the sample stayed higher than the favorable average number of 3 in terms of social responsibility component. In other words، tourists visiting these villages feel more responsible towards the different aspects of rural attractions.
ملخص الجهاز:
بر این اساس ، امروزه رفتار مسئولانه زیست محیطی گردشـگران در مسیر دستیابی به توسعه پایدار گردشگری ضرورت بالایی یافته است (علیقلی زاده فیروزجایی و همکاران ، ١٣٩٤: ١٧).
تفاوت میانگین سطح مسئولیت اجتماعی اعضای نمونه بر حسب سن ، جنس و محل زندگی (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : یافته های پژوهش ، ١٣٩٥ با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ٦ میتوان گفت کـه بـا اطمینـان ٩٩% و سـطح خطـای کوچک تر از ٠,٠٥ بین سطح تحصیلات و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی گردشگران رابطـه وجـود دارد و از طرفی مقدار این رابطه (برابر با ٠,١٢٨) به صورت مستقیم ناقص است ؛ بدین معنی که بـا بالا رفتن سطح تحصیلات ، میزان مسئولیت پذیری اجتماعی هم افزایش مییابد.
آماره فریدمن (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : یافته های پژوهش ، ١٣٩٥ نتایج جدول ٨ نشان میدهد که در بین گردشگران روستایی مورد مطالعـه ، سـهم شـاخص هـای مربوط به بعد زیست محیطی در ایجاد مسئولیت پذیری اجتماعی نسبت بـه مؤلفـه هـای سـایر ابعـاد، مهمتر و بیشتر است .
آزمون واریانس یک طرفه (آنوا) برای تعیین تفاوت معنادار در برخورداری از ویژگیهای ابعاد مسئولیت اجتماعی گردشگران (به تصویر صفحه رجوع شود) در این پژوهش به منظور بررسـی تفـاوت میـان مؤلفـه هـای ابعـاد مسـئولیت پـذیری اجتمـاعی گردشگران و مقایسه میان روستاهای مورد مطالعه از آزمون تحلیل واریانس یـک طرفـه بهـره گیـری شده است .
A supply chain management approach for investigating the role of tour operator on sustainable tourism: The case of TUI.