خلاصة:
هدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه
مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدلهای اعتماد موجود در تجارت الکترونیک
و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه
است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی بر روی نمونه آماری ۲۲۷ نفره، متشکل از کاربران بانکداری
الکترونیکی آزمون شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها از روش تحلیل عاملی
تاییدی و نرمافزار PLS استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش مدل اندازه گیری، ویژگیهای
فنی پرسشنامه شامل پایایی» روایی همگرا و روایی واگرا و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل مورد
بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج به دست آمده از بین هشت فرضیه اصلی تحقیق، سه فرضیه رد و بقیه تائید
شدند. فرضیات رد شده شامل ارتباط بین حریم خصوصی درک شده، تمایل به اعتماد و شایستگی درک شده
با اعتماد هستند.
ملخص الجهاز:
در پژوهش های پیشـین در ارتباط با موضوع اعتماد در بانکداری الکترونیکـی، اعتمـاد را بـه صـورت ترکیبـی در کنـار دیگر عوامل مورد بررسی قرار داده انـد و مـدل هـای ارائـه شـده از اعتمـاد در حـوزه بانکـداری الکترونیکی عموما چندبعدی بوده و همین موضوع باعث شده بررسی عوامـل مـؤثر بـر اعتمـاد به صورت ویژه بررسی نشود.
در ایـن راسـتا عـلاوه بـر مطالعـات صـورت گرفتـه در زمینـه اعتمـاد در بانکـداری الکترونیکـی، تعـدادی از مهم ترین پژوهش های صورت گرفتـه در زمینـه اعتمـاد در تجـارت الکترونیـک نیـز بـه منظـور احاطه کامل و جامع بر موضوع در نظر گرفته شده است تا از این طریق دید وسیع تری نسبت به موضوع ایجاد شود.
برخی از پژوهشگران به ارائه مدل اعتماد- وفاداری پرداخته اند که در این نـوع مدل های دو وجهی فرضیه اصلی رابطه بین اعتماد و وفاداری است ؛ اما از سویی دیگـر عوامـل تأثیرگذار بر اعتماد در بانکداری الکترونیکی نیز بررسی شده اند کـه در واقـع فرضـیات فرعـی پژوهش قلمـداد مـیشـوند (صـالح نیـا و همکـاران ١، ٢٠١٤).
Feizi & Ronaghi (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به بررسیهای صورت گرفته مدل اعتماد پیشنهادی در بانکداری الکترونیکی در ایران در قالب شکل ١ ارائه شده است .
ابتدا به صورت سـامانمند بـه مطالعـه و بررسی ادبیات تحقیق با هدف یافتن عوامل مـؤثر بـر اعتمـاد در بانکـداری الکترونیکـی و مدل های اعتماد موجود در این حوزه پرداخته شده است .