خلاصة:
امروزه سازمانها جهت بقای خود، بیشازپیش، به حفظ مزیت رقابتی نیازمندند. تعابیر مختلفی از مزیت رقابتی وجود دارد که فصل مشترک آنها داشتن عملکرد بهتر بنگاه نسبت به رقبا و قرار گرفتن آن در موقعیت برتر است. یکی از این موارد، دیدگاه قابلیتها و شایستگیهای بنگاه بهعنوان منبع مزیت رقابتی پایدار است که در آن شایستگیهای اصلیبه چگونگی هماهنگ کردن مهارتهای تولید و یکپارچه کردن جریانهای گوناگون فناوری در سازمان اطلاق میشود. درواقع، سازمانها میتوانند با شناسایی و بهرهگیری از شایستگیهای اصلی خود و جذب شایستگیهای خارجی که حاصل آن ارائه محصولات بینظیر است، رقابتپذیر باشند. در این مقاله، هدف ارائه مکانیزه انتقال شایستگیهای تولید با رویکرد بهبود عملکرد بازار در گروه خودروسازی سایپا است. یافتههای پژوهش، نشانگر اثبات فرضیات پژوهش و ارائه الگویی بومی، درزمینه انتقال شایستگیهای تولید متناسب با صنعت خودروسازی ایران است.
ملخص الجهاز:
به همراه نظریهR–A ، این مطالعه به دنبال توسعه و آزمون مدلی بهمنظور نشان دادن شایستگیهای کلیدی داخلی هست و سعی دارد درباره چگونگی ارتباط تواناییهای شرکت در انتقال شایستگیهای خارجی دلایلی را بیان نماید که این امر نیز بهنوبه خود منجر به ارتقاء قابلیتهای سیستم تولید و عملکرد بازار میشود.
آماره آزمون نیز 9/673 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای %5یعنی 1/96 بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است؛ بنابراین، فضای ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر شایستگی نیروی انسانی دارد.
آماره آزمون نیز 899/5 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای %5 یعنی 1/96بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است؛ بنابراین، شایستگی نیروی انسانی، تأثیر مثبت و معناداری برجذب و انتقال شایستگیهای خارجی دارد.
آماره آزمون نیز 588/2 </رجوع شود به تصویر صفحه> بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای %5 یعنی 1/96 بوده و نشان میدهد همبستگی معنادار است؛ بنابراین، شایستگی زیرساخت و شبکههای ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر انتقال و جذب شایستگیهای خارجی دارد.
آماره آزمون نیز 175/11 است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای %5 یعنی 1/96 بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است؛ بنابراین، انتقال و جذب شایستگیهای خارجی تأثیر مثبت و معناداری بر شایستگیهای فرآیندهای تولیدی دارد.
آماره آزمون نیز 450/9 بهدستآمده که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای %5 یعنی 1/96بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهدهشده معنادار است؛ بنابراین، شایستگیهای فرآیندهای تولید تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بازار دارد.