خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود مدیریت دانش نخبگان با تاکید بر دانشگاههاست که به بررسی این عوامل در دو بعد درونی و بیرونی می پردازد. ابعاد درون سازمانی شامل فرهنگ، فناوری اطلاعات، مدیریت، منابع انسانی و ساختار، و ابعاد برون سازمانی شامل رقابت، بسترهای ملی حاکم، ارتباطات بیرونی دانشگاه و سازوکار حل مسائل ملی است.
روش: روش پژوهش، تحلیل محتوای اسنادی و روش گردآوری اطلاعات، مطالعات اسنادی و پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش شامل 290 عضو هیئت علمی و دانشجوی دکتری رشته مدیریت در دانشگاههای دولتی استان قم است. 165 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب در میان جامعه آماری توزیع شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نوع دوم و آزمون تی استیودنت نشان داد از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری تمامی 10 عامل استخراجی، از عوامل موثر بر بهبود مدیریت دانش نخبگان هستند.
نتیجه گیری: در میان عوامل درونی و بیرونی، عوامل بیرونی مهم تر و در میان عوامل درون سازمانی، عامل «منابع انسانی» و در عوامل برون سازمانی، عامل «ارتباطات بیرونی دانشگاه» بیشترین اثر را در این زمینه دارند.
ملخص الجهاز:
"لذا سؤال اساسی در این پژوهش این است که عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت دانش در دانشگاه کدامند؟ Knowledge Based Economy Knowledge Management Intellectual Capital Finn & Torgeir Metcalfe ب) پیشینۀ پژوهش 1.
سؤال اصلی دوم: عوامل برونسازمانی مؤثر بر بهبود مدیریت دانش نخبگان کدامند؟ بر اساس نتایج آزمون تی در جدول 7، ضریب معناداری برای بررسی عوامل برونسازمانی برابر با صفر و کمتر از سطح خطای 05/0 است و حد بالا و پایین در محدوده مثبت قرار دارد و مقدار میانگین عوامل برونسازمانی برابر با 12/4 است.
و) نتیجهگیری و پیشنهادها در این تحقیق مشخص شد که 10 عامل به عنوان عوامل اساسی مؤثر در بهبود مدیریت دانش خبرگان در محیط دانشگاهی اثرگذارند که عبارتند از: فرهنگ، فناوری اطلاعات، مدیریت، آموزش، منابع انسانی و ساختار دانشگاه به عنوان عوامل درونسازمانی و عوامل رقابت، بسترهای ملی حاکم، ارتباطات بیرونی دانشگاه و سازوکارهای حل مسائل ملی توسط دانشگاه به عنوان عوامل برونسازمانی.
پیشنهادها مبتنی بر نتایج تحقیق ابعاد پیشنهادها 1 عوامل درونسازمانی فرهنگ - ارتقای فرهنگ مشارکتی برای تسهیم دانش با تشویق مصادیق آن - تشویق دانشگاهیان به نوآوری و حمایت از آنها در ثبت ابداعات و اختراعات خود 2(به تصویر صفحه مراجعه شود) 10 سازوکار حل مسائل ملی از سوی دانشگاه - تعریف مسائل اساسی در جهت اجرای سند چشم انداز 20ساله و برنامههای توسعه از سوی دولت و ابلاغ به دانشگاهها برای ارائه راهکار - تشکیل کمیته راهبری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای هدایت پایاننامههای دانشجویی در راستای نیازهای جامعه و حمایت از آنها منابع - آراسته، حمیدرضا(1383)."