خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین محیط پژوهش آموزی، کیفیت تعامل استاد ـ دانشجو و خودکارامدی پژوهش در قالب یک الگوی علی انجام شده است.
روش: روابط بین متغیرها در قالب یک الگوی مفروض، به روش همبستگی از نوع الگویابی و در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی شهر تهران مورد آزمون قرار گرفته است. نمونه معرفی مرکب از 270 دانشجو، پرسشنامه های روا و پایا «محیط پژوهش آموزی»، «کیفیت تعامل استاد راهنما ـ دانشجو» و «خودکارامدی پژوهش» را پاسخ داده و داده های حاصله با استفاده از «تحلیل مسیر»، تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج حاکی از آن است که الگوی پژوهش برازش کاملی با داده ها دارد. در این الگو، اثر مستقیم محیط پژوهش آموزی بر کیفیت تعامل استاد راهنما ـ دانشجو و خودکارامدی پژوهش و اثر غیر مستقیم آن بر خودکارامدی پژوهش، مثبت و معنادار است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که کیفیت تعامل استاد- دانشجو یک میانجی مناسب در ارتباط بین محیط پژوهش آموزی و خودکارامدی پژوهش است؛ یعنی هر میزان که کیفیت تعامل استاد- دانشجو در اثر محیط پژوهش آموزی افزایش یابد، خودکارامدی پژوهش هم افزایش می یابد.
ملخص الجهاز:
"Lovitts & Nelson Aguinis, Nesler, Quigley, Suk-Jae & Tedeschi Zhao, Golde & McCormick Gerholm Ray Paterson & Crawford جدول 2: فهرست ویژگیهای تعامل بهینه استاد راهنما ـ دانشجو (عطاران و همکاران، 1389) (به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوه بر پژوهشهای علمی مختلف، در متون دینی و اسلامی نیز بر کیفیت و چگونگی ارتباط بین استاد ـ شاگرد اشاره شده است.
(صالحی، کارشکی، آهنچیان و کریمی مونقی، 1392) Bandura Vaccaro Lev, Kolassa & Bakken Phillips & Russell Baltes, Hoffman-Kipp, Lynn & Weltzer-Ward Hemmings & Kay Mullikin, Bakken & Betz Forester, Kahn & Hesson–McInnis شناخت زمینههای شکلگیری خودکارامدی پژوهش، علاوه بر موفقیت پژوهشی میتواند موجبات بهبود عملکرد آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نیز فراهم کند(گراوند، کارشکی و آهنچیان، 1392).
به بیان دیگر؛ این مسئله مطرح است که آیا میتوان الگوی مفروض پژوهش حاضر(الگوی 1) را به عنوان الگوی علی تأثیر محیط پژوهشآموزی بر کیفیت تعامل استاد راهنما ـ دانشجو و خودکارامدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی معرفی کرد؟ Lambie Gelso, Betz, Friedlander, Helms, Hill, Patton, Super & Walpole (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمانی اهمیت بررسی مسائل مذکور بیشتر میشود که بدانیم در پژوهشهای داخلی، این متغیرها و بررسی روابط علی آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است و شکاف پژوهشی عمیقی در ادبیات داخلی احساس میشود.
این پژوهش درصدد است با آزمون الگوی مفروض خود، پشتوانۀ پژوهشی در حمایت از محیط پژوهشآموزی گروههای آموزشی و اثرات آن در کیفیت تعامل استاد راهنما- دانشجو و بر خودکارامدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم کند و از این طریق، نگاهها به این متغیرهای مهم را تا حدودی حساستر و موشکافانه کند."