خلاصة:
هدف: امروزه با توجه به نقش دانشگاه اسلامی در پیشرفت و تعالی جامعه، مدیریت تصویر دانشگاه اسلامی نقش بسزایی در پیشبرد جامعه دارد. لذا هدف مقاله حاضر، شناسایی مولفه های تصویر سازمانی دانشگاه اسلامی از منظر رهنمودهای اسلامی بوده است.
روش: برای انجام این پژوهش از روش پژوهش کیفی و بررسی اسناد و مدارک و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز استفاده شد. در این راستا ضمن بررسی پیشینه نظری مرتبط با مولفه های تصویرسازمانی از دیدگاه صاحب نظران دانش مدیریت، سعی شده است این موارد از منظر رهنمودهای اسلامی نیز شناسایی شود. جامعه و نمونه پژوهش شامل آیات و روایات مرتبط با موضوع پژوهش است.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که در مکتب اسلام مقوله های خدمات آموزشی، ارتباطات، محصولات، شهرت، هویت اسلامی، ارزشهای فرهنگی، راهبردها، بیان اهداف اسلامی، اوصاف مدیریت و محیط فیزیکی به عنوان مولفه های سازنده تصویر دانشگاه هستند.
نتیجه گیری: نتایج بیان می کند که در مولفه های شناسایی شده در متون اسلام، مفاهیمی چون: جایگاه مسیر شغلی و کیفیت تسهیلات اعطایی در مقوله خدمات آموزشی به چشم نخورد. از سوی دیگر، در متون بررسی شده در دانش مدیریت، مفهوم تنوع رشته ها در مقوله خدمات آموزشی، روشهای آموزشی مورد استفاده در مقوله راهبردها و تولید اندیشه فرهنگی در مقوله محصولات یافت نشد. اما سایر مولفه های مشترک در دانش مدیریت و متون اسلامی، از نظر مبنایی با یکدیگر متفاوتند.
ملخص الجهاز:
"با وجود اهمیت بسیار بالای این مفهوم و نقش آن در پیشرفت و تعالی سازمان در کشور و در میان جوامع دانشگاهی که در رشد و ارتقای کشور نقش بسزایی دارند و با عنایت به جامعیت اسلام، لازم است به این سؤال پاسخ داده شود که از نظر آموزههای اسلامی چه مؤلفههایی سبب ساخته شدن تصویر سازمان میشود؟ برای تحقق این هدف، تمرکز این پژوهش روی دانشگاه اسلامی است تا بتوان با استخراج مؤلفههای سازندۀ تصویر این سازمانها، گامی کوچک در روشنتر کردن دیدگاههای اسلامی برداشت.
با این حال از نظر مبنا تفاوتهایی بین این دو وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره میشود: الف) تفاوت در جهانبینی و انسانشناسی یکی از مسائل مهمی که سبب نگرش متفاوت به مفهوم تصویر سازمانی در دانش مدیریت و آموزههای اسلامی است، مربوط به اتخاذ جهانبینی متفاوت و بر اساس آن، دیدگاه متفاوتی است که به انسان دارند.
(جیوا و توماس، 1996؛ فیر، 1992؛ تئوس، 1993) اما عدهای پا را از این دایره فراتر نهاده، برای حل تعارضی که افراد را در مورد هدف اصلی دانشگاه که همان پرورش انسانهای کارامد است، درگیر کرده و دانشگاه را همانند کسب و کارهای دیگر سودآور میدانند، اذعان میکنند که دانشگاهها باید برای خود هویت دوگانهای را قائل شوند: هویتی هنجاری (تکلیفی و قاعدهگرا)که همان تصویر سنتی و ایدئولوژیک آن است و هویتی سودمندگرا که تصویر اثربخش بودن نسبت به هزینه را مد نظر دارد و در آن، دانشگاه به نهادی همانند کسب و کار[های خدماتی دیگر] میماند(کازولیس و همکاران، 2001).
Translated by Mohammad Reza Atai, Vol. 5, Mashhad, Islamic Foundation of Astan Quds Razavi researches."