خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبکهای تفکر چهار بخش مغز بوده است.
روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دانشگاه پیام نور است که نمونه گیری بر اساس روش تمام شماری برابر با 158 نفر می باشد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سنجش تسلط بخشهای مغزی هرمن با 60 گویه و پرسشنامه سنجش مهارتهای مدیران با 24 گویه است که ضریب پایایی آنها به ترتیب با روش آلفای کرونباخ 81/0 و 84/0 در حد مطلوب به دست آمد.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام انجام شد. اهم یافته ها نشان می دهد که بین تسلط سبک تفکر تحلیلی یک چهارم مغزی الف و مهارتهای مدیران، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ بین سبک تفکر بین فردی یک چهارم مغزی ج و مهارتهای مدیران، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بین سبک تفکر خلاق یک چهارم مغزی د با مهارتهای مدیران، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ ولی بین سبک تفکر با توالی یک چهارم مغزی ب با مهارت مدیران، رابطه وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که رابطه معناداری بین تسلط سبک تفکر تحلیلی یک چهارم مغزی الف، تسلط سبک تفکر بین فردی یک چهارم مغزی ج و بین تسلط سبک تفکر خلاق یک چهارم مغزی د و مهارتهای مدیران وجود دارد، به طوری که هر چه سبک تفکر بخشهای مغزی الف، ج و د غالب باشد، مهارتهای مدیران بهبود خواهد یافت؛ ولی بین سبک تفکر با توالی یک چهارم مغزی ب و مهارت مدیران رابطه وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"در مدل وی، مغز مانند دایرهای شامل چهار بخش مجسم شده است که با چهار حرف اول از حروف الفبا توصیف میشود(مونرو و کوتزی، 8 Ioan Whole brain Ned Hermann Estell, Jones, Pearl, Van Acker, Farmer & Rodkin Skill Whetten & Cameron Huemann Munro & Coetzee 2007).
سبک تفکر بین فردی یکچهارم مغزی ج: فرد با رجحان یکچهارم ج به فعالیتهای احساسی، مراقبتی و عاطفی علاقهمند است؛ آنها با قلبشان واکنش نشان میدهند(ارناندز و سیامانکو، 1998)؛ گفتگو و ارتباط برای آنها بسیار Preferred modes of Knowing Lumsdaine, Lumsdaine & Schelnutt Meneely & Portillo Ernandes & Ciammanco Ornstein Seidman Churchill De Boer مهم است.
مدیران محیطهای دانشگاهی برای اینکه بتوانند محیط، روابط و اولویتها را تشخیص دهند، باید از مهارت اداراکی قابل ملاحظهای Howes, Bigler, Burlingame & Lawson Rice & Lindecamp Vitell,Singhapakdi & Scherer Ali Bawaneh, Kanesan Abdullah, Saleh & Yin Chako Robert Katz Technical Skills Harris, Sadowski & Birchman David Conceptual skills برخوردار باشند(موست و گرینبانک، 1 2000).
Wesley Bawaneh, Ahmad & Salmiza Hermann Brain Dominance Instrument(HBDI) ابزار دیگر، پرسشنامۀ سنجش مؤلفههای مهارتهای مدیران کاتز(1995) با 24 گویه است که در سه بعد به بررسی مهارتهای سهگانه میپردازد.
با توجه به اینکه یکچهارم ب در نیمکره چپ مغزی است و در تحقیق الس وایت(2007) نیز مدل چپ مغزی توانایی برای رقابت و سودبخشی را ندارد؛ از این رو به نظر میرسد تسلط سبک تفکر با توالی یکچهارم مغزی ب از ملزومات تصدی پست مدیریت بوده و با مهارت مدیران رابطه معناداری ندارد.
"Comparing Thinking Styles of Brain Quadrants A, B, C & D between Normal Students with Learning Disabilities"."