خلاصة:
ارزیابی جامع مدارس هوشمند دوره اول متوسطه بر اساس مدل SWOT هدف اصلی این نوشتار است. جامعه آماری شامل تمام معلمان، والدین و دانشآموزان چهار مدرسه هوشمند بود که بهطور تصادفی از بین تمام مدارس هوشمند دوره متوسطه اول شهر یزد (125) انتخاب شدند. همچنین شامل مدیران و معاونان مدارس هوشمند، متخصصان فاوا در آموزش و پرورش استان و چند شرکت خصوصی مطرح در این حوزه بود. مدیران، معاونان، متخصصان و معلمان به صورت تمام-شماری؛ دانش آموزان و والدین بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. روش پژوهش آمیخته و ابزارها، سه پرسشنامه محقق-ساخته «معلّم، دانشآموز و والدین»، دو فرم مصاحبه و چک لیست مشاهده ای « تجهیزات» بود. دادههای کمّی با آزمونt تک نمونهای و داده های مصاحبه و مشاهده به صورت کیفی تحلیل شد. معلمان نقاط قوت و ضعف مدارس هوشمند را متوسط و فرصت ها را به طور معنادار کمتر از حد متوسط و تهدیدها را به طور معنادار بیشتر از حد متوسط ارزیابی کردند. دانش-آموزان نقاط قوت را به طور معنادار کمتر از حد متوسط و نقاط ضعف و تهدیدها را به طور معنادار بیش از حد متوسط و فرصت ها را متوسط ارزیابی کردند. والدین فرصت ها و تهدیدها را به طور معنادار بیش از حد متوسط ارزیابی کردند. در مجموع، نتایج پرسشنامه ها ضرورت بازبینی تخصصی همراه با اصلاحات مدارس هوشمند را نشان داد. یافته های کیفی نشانگر وضعیت نامطلوب بُعد روشی و نیروی انسانی و وضعیت کاملاً مطلوب بُعد سخت افزاری مدارس هوشمند بود.
ملخص الجهاز:
پرسش ٣: ازنظر معلمان مدارس هوشمند شهر یزد، فرصت هـای پـیش روی ایـن مـدارس چگونه است ؟ جدول ٥: سؤالات مربوط به فرصت های مدارس هوشمند در پرسشنامه معلمان (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٦: میانگین ، انحراف استاندارد و آزمون t تک نمونه مؤلفه فرصت مدارس هوشمند از نظر معلمان (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت پاسخگویی به پرسش سوم پژوهش از آزمون t یـک نمونـه بـا میـانگین فرضـی ١٢ استفاده شد.
٢. مدرسه هوشمند باید چه زیرساخت های سخت افزاری داشته باشد و چه تمهیـداتی در ایـن باره اندیشیده شده است ؟ به نظـر شـرکت کننـده کـد (٠٠١) « در حالـت عـام مـا فقـط بـرد هوشـمند را مـی بینـیم ، درصورتی که یک مدرسه باید اتاق سرور داشته باشد، کل اطلاعـات بـه صـورت یـک سیسـتم متمرکزی مدیریت شود و اطلاعات مدام بررسی شود و به روز شـدن اطلاعـات امکـان داشـته باشد، تمام معلمان و دانش آموزان به آن دسترسی داشته باشند.
جواب دو متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش وپرورش هم دقیقا همین بود، اما مـدیران و معاونان شرکت کننده در مصاحبه همگی اظهار کردند از امکانات سیستم همگام استفاده می کنند و ثبت نام در این مدارس اینترنتی صورت می گیرد، برای ارتباط با والدین از فناوری های نـوین استفاده می شود و تمام کارهای اداری خود را به صورت اتوماسیون انجام مـی دهنـد.