خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر 12 هفته تمرین مهارتهای حرکتی ظریف بر کنشهای اجرایی شامل حافظة کاری، حل مسئله و کنترل بازداری در دانش آموزان شش تا ده سالة مبتلا به اختلال یادگیری بود. 30 دانش آموز از بین دانش آموزان مرکز اختلالات یادگیری به شکل تصادفی انتخاب و بهصورت همگن بر اساس جنسیت و پایة تحصیلی بهدو گروه کنترل و آزمایش (15=n) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 هفته بهصورت 24 جلسة یکساعته به تمرین مهارتهای ظریف با تأکید بر مهارتهای هماهنگی بینایی ـ حرکتی و یکپارچگی بینایی ـ فضایی طبق بستة تمرینی رینی و ورنر (1976) پرداختند؛ اما گروه کنترل، در طول مدت پژوهش،فعالیتهای سازمانیافتة ورزشی را دریافت نکردند. از آزمون برج لندن، آزمون استروپ و خردهآزمون فراخنای اعداد و مقیاس هوشی وکسلرچهار، درمراحل پیش آزمون و پس آزمون برای جمع آوری داده ها استفاده شد. از تحلیل کوواریانس برای مقایسة تفاوت میانگین گروهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمرین مهارتهای حرکتی ظریف بر کنشهای اجرایی (حل مسئله، حافظة کاری، کنترل بازداری) دانش آموزانِ با اختلال یادگیری، مؤثر بود (05/0≥P). مداخلة مهارتهای حرکتی ظریف، یک شیوة مؤثر برای بهبود حافظة کاری، حل مسئله و کنترل بازداری در دانش آموزانِ با اختلال یادگیری است.
ملخص الجهاز:
پژوهشها حاکی ازاین است که مهارتهای Inhibitory Control Working Memory Cognitive Flexibility Reasoning Problem solving Planning Murray Ridder Piek حرکتی درشتی که خوب رشد یافته باشند، کارکرد شناختی (15-18) کودکان و بهطور ویژه تواناییهای تحصیلیشان را در خواندن، عملکرد زبان و ریاضیات تسهیل میکند (20، 19).
آنها در مطالعه طولی دیگری به بررسی ارتباط بین هماهنگی حرکتی و حافظة کاری بینایی کودکان با کارایی اندک حرکت پرداختند و دریافتند که کودکانی که در ارزیابی خط پایه، از مهارتهای حرکتی ظریف بهتری برخوردار بودند، در تکلیف حافظه، سرعت و دقت بیشتری داشتند (23)؛ بدینترتیب، تبحر در مهارتهای حرکتی، موجب فرایندهای شناختی مرتبة بالا (کنشهای اجرایی) میشوند که ارتقا و بهبود آنها در عملکرد بعدی فرد در تحصیل، زندگی و آینده، تأثیر زیادی خواهد داشت (6).
بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر، تمرین مهارتهای حرکتی ظریف موجب پیشرفت کنترل بازداری یا کنترل تداخل دانشآموزان با اختلال یادگیری شد Baddley & Hitch Smith & Jonides Robers & Kauer Hughes .
Specific associations between gross motor skills and executive functioning in children with learning disorders: a longitudinal study.
Associate Professor of Children with Special Needs, University of Isfahan Received: 2016/10/26 Accepted: 2017/02/06 Abstract The purpose of the present study was to investigate the effect of 12 weeks of fine motor skills training on executive functions including working memory, problem solving,and inhibition control of 6-10 year old students with learning disorders.
The findings indicate that requiring primary school children with learning disorder to exercise fine motor skills improves their executive functions.