خلاصة:
تربیت تکنیسین در ایران از سال 1344 و تحت نظرهیات امنای پلی تکنیک تهران وبا عنوان کمک مهندس و یامهندس عملی آغاز شد و پس از انقلاب اسلامی مراکزی همچون تربیت معلم فنی وحرفه ای بکار خود ادامه دادند.اما از سال 1390 این وظیفه به دانشگاه فنی و حرفه ای بعنوان یکی زیر مجموعه های وزارت علوم،تحقیقات و فن آوری محول گردید ودرسالهای اخیر این دانشگاه تربیت تکنیسین را با اهدافی همچون توسعه آموزشهای عالی فنی وحرفه ای،گسترش شایستگی حرفه ای از طریق توسعه دانش،مهارت ونگرش درسطوح تربیت کاردان و کارشناس،اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقاء توانمندسازی سرمایه های انسانی،تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصت های شغلی جدید،افزایش قابلیت های مهارتی نیروی انسانی کشور و اصلاح هرم شغلی ،همراه نموده است واز لحاظ ساماندهی ساختار آموزشی وتوجه به برونداد تولید علم و تامین نیازبازار کار،قدم های مثبت و ارزنده ای برداشته است. اما با توجه به جذب هرساله، تعداد زیادی فراگیر در این بخش از آموزش عالی کشور،هیچ رابطه معنی داری بین این تعداد از فراگیران رشته های مهارتی و شاخصهای رشد اقتصادی مانندتولید ناخالص ملی و...وجود ندارد. در این مقاله،طی یک مطالعه کتابخانه ای سعی شده است، با توجه به شرایط کنونی کشور از لحاظ افزایش روز افزون بیکاری و توجه به امر اشتغال و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به،رویکردهای نوین درآموزش های مهارتی جهت تربیت تکنیسین های ماهر در آموزشکده های فنی و حرفه ای کشورکه سهم عمده ای در کاهش روند بیکاری و حل مشکلات اقتصادی،اجتماعی و روحی و روانی خانواده های ایرانی که به تبع آن بوجود آمده است،بپردازیم ودر پایان موانع،چالشها و راهکارهای مورد نظر را ارائه دهیم.
ملخص الجهاز:
آموزشهای فنی و حرفه ای یا مهارتی در هرکشورساختاری یکپارچه و هدفمند که وظیفه اساسی آن آموزش و تربیت نیروی کارماهر برای ورود به بازار کار وهمچنین آموزش مداوم مهارتهای لازم به شاغلین برای حفظ و توسعه اشتغال موجود و انطباق توانمندیهای افراد با نیازهای جدیدبازار کار وتغییرات تکنولوژیکی می باشد،تاثیرشگرفی که این آموزشها در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورداشته ورابطه معنی داری آن با رشد بهره وری،کاهش نرخ بیکاری وافزایش تولیدناخالص ملی در کشورها باعث شده است که اصلاح نظام آموزشی بطور عام وآموزشهای فنی و حرفه ای بطور خاص در راس فهرست اصطلاحات ملی بسیاری از کشورهای توسعه یافته قرار گیردکه تحول بنیادین درآموزش وپرورش ایران نیز در این راستامیباشد،به گونه ای که بسیاری از کشورهای توسعه یافته رشد اقتصادی خودرا مرهون تحولات بنیادین در آموزشهای فنی و حرفه ای خود می بینند0 تربیت تکنیسین ها یا کارشناسان فنی وحرفه ای توانمندو کارآمد در این بخش از آموزش کشور میتواند به مثابه موتور محرک توسعه پایدار و نامحدود در کشورمطرح باشدو نقش موثری در شکوفاسازی اقتصاد بیمار کشور داشته باشد.