خلاصة:
این پژوهش به بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میپردازد جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی است. حداقل حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 110 نفر برآورد شد و پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای توزیع و جمع آوری شد. به منظور سنجش روایی ابزار تحقیق از روایی سازه مبتنی بر تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83 / 0 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه دارد. فرضیات پژوهش به کمک مدل
معادلات ساختاری؛ یعنی تحلیل مسیر بررسی شد . تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفته است. مطابق نتایج به دست آمده، تاثیر مستقیم و معنادار هوش سازمانی بر نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی تایید شد. تاثیر مستقیم و معنادار مدیریت دانش بر هوش سازمانی و نوآوری سازمانی نیز تایید شد. همچنین مشخص شد که مدیریت دانش توسط هوش سازمانی به صورت غیرمستقیم برنوآوری سازمانی نقش دارد .
ملخص الجهاز:
بنابراين سازمانها از جمله دانشگاهها، که اصلي ترين توليد کننده دانش و محور و موتور توسعه در هر جامعه اي به شمار ميروند ، از تغييرات عصر حاضر مصون نبوده و بايد از راه يادگيري هميشگي، افراد را براي رويارويي با تغييرات آماده نمايند و به بيان ديگر به يک سازمان يادگيرنده و هوشمند تبديل شوند (شريفي و اسلاميه ،١٣٨٧) هرتز٢ (٢٠٠٥)، محوريت يادگيري و يادگيري سازماني و فردي را دو معيار و شاخص اساسي براي ارتقاي کيفيت برنامه هاي آموزشي در مؤسسات آموزش عالي ميداند به طوري که به سازگاري، نوآوري و پاسخگويي به نيازهاي دانشجويان ، دست اندرکاران بازار و همچنين ، رضايت اعضاي هيأت علمي و انگيزش آنها براي بهترشدن منجر ميشود ( فرهنگ و همکاران ، ١٣٩٠).
روش پژوهش با توجه به اين که پژوهش حاضر به بررسي نقش هوش سازماني و يادگيري سازماني در تبيين رابطه بين مديريت دانش و نوآوري سازماني کارکنان دانشگاه سمنان ميپردازد، روش تحقيق از نوع توصيفي همبستگي است .
در اين پژوهش نقش هوش سازماني و يادگيري سازماني در تبيين رابطه بين مديريت دانش و نوآوري سازماني مورد بررسي قرار گرفت .
A. (2011), Identify Knowledge management And Organizational learning Indicators and its relation With Creativity, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 30, pp: 2249 – 225.
M. (2012), Studying impact of organizational learning on innovating, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 31,pp: 408 – 413.