خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان متوسطه شهرستان جم بوده است . روش پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان متوسطه شهرستان جم بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد٢٠٠ با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار سنجش در این پژوهش شامل ٢ پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی و هوش معنوی کینگ و همکاران بوده که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و از روش های آمار استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مدل مفروض با استفاده از روش تحلیل مسیر با استفاده از روش بارون و کنی استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که : هوش معنوی با سلامت روان رابطه مسقیم معنا دار دارد. هوش معنوی با رفتار شهروند سازمانی رابطه مستقیم معنا دار دارد.
ملخص الجهاز:
"ابزار سنجش در این پژوهش شامل ٢ پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی و هوش معنوی کینگ و همکاران بوده که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت .
رفتار شهروند سازمانی و توجه ویژه به توسعه و تجلی مفاهیم ، نمادها و شاخص های هویت اسلامی – ایرانی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از برنامه های مهم ششم توسه می باشد که برای تحقق این مهم می بایست اهمیت ویژه به این مهم داده شود لذا بنابراین سوال اصلی پژوهش این است که آیا سلامت روان نقش واسطه ای معناداری در رابطه هوش معنوی با رفتار شهروند سازمانی معلمان شهرستان جم ایفا می کند؟ روش تحقیق پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی – همبستگی بوده است ؛ زیرا به تبیین رابطه بین متغیر ها پرداخته شده است .
1 The Spiritual Intelligence Self-Report Inventory </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> روش اجرای پژوهش به منظور جمع آوری داده های خام این پژوهش ، پس از انتخاب گروه نمونه ، با گرفتن مجوز از اداره آموزش و پرورش ، سه پرسشنامه همزمان در اختیار آزمودنیها در گروه نمونه قرار گرفته شد.
نتایج یافته های توصیفی: <رجوع شود به تصویر صفحه> فرضیه یک – هوش معنوی با رفتار شهروند سازمانی رابطه معنا دار دارد.
با توجه به حساسیت آموزش و پرورش ، برای اجرای موفقیت آمیز هر فعالیت آموزشی افزون بر منابع مالی، وسایل و فناوری، وجود نیروی انسانی سالم و متعهد، نقش اساسی را ایفا می کند؛ به عبارت دیگر، بالابودن سلامت روانی منجر به افزایش رفتار شهروندی در معلمان می شود قابلیت های آنان را در تدریس بالا می برد."