خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ارتباط کارکرد اجتماعی و انطباقی براساس انگیزش تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشآموزان متوسطه
شهر تهران است. روش تحقیق در این پژوهش, از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد و
متغیرهای مورد بررسی: آنگیزش تحصیلی و مسئولیت پذیری (متغیرهای پیشبین)، کارکردهای اجتماعی و انطباقی (متغیرهای
ملاک)» پایه تحصیلی و رشته تحصیلی (متغیرهای تعدیلکننده) میباشند. جامعه آماری پژوهش حاضر, دانشآموزان متوسطه
شهر تهران - منطقه ۲ میباشند. نمونه مورد مطالعه, متشکل از ۳۰۲ نفر دانشآموز مقطع متوسطه بوده که به صورت تصادفی
طبقهای براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش
گامبه گام و آزمون توکی انجام شد و یافتهها حاکی از آن است که میان مولفههای هفتگانه انگیزش تحصیلی و مولفههای
پنجگانه مسئولیت پذیری دانش آموزان، تنها سه مولفه تجربه محرک. تعهد درونی، درونفکنی در تبیین کارکرد اجتماعی و
انطباقی ارتباط معنیداری در سطح ۰/۰۱ وجود دارد.
ملخص الجهاز:
برای تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گامبهگام و آزمون توکی انجام شد و یافتهها حاکی از آن است که میان مولفههای هفتگانه انگیزش تحصیلی و مولفههای پنجگانه مسئولیتپذیری دانشآموزان، تنها سه مولفه تجربه محرک، تعهد درونی، درونفکنی در تبیین کارکرد اجتماعی و انطباقی ارتباط معنیداری در سطح 01/0 وجود دارد.
در این مطالعه محقق بر آن است تا کارکردهای اجتماعی و انطباقی (کل) و همچنین مولفههای تشکیلدهنده آن که شامل (عملکرد تحصیلی، روابط با همسالان، روابط خانوادگی، وظایف خانگی/ مراقبت از خود) میباشد را براساس مولفههای انگیزش تحصیلی که شامل (دانستن، حرکت در جهت پیشرفت، تجربه محرک، همسان کردن، درون فکنی، تنظیم بیرونی، بی انگیزشی) و مولفههای مسئولیتپذیری که شامل (تعهد بیرونی، تعهد درونی، احساس امنیت، عزت نفس در مدرسه، احساس تعلق) میشود، تبیین نماید.
جهت پاسخ گویی به این فرضیه مولفههای هفت گانه انگیزش تحصیلی شامل درونی- دانستن، درونی- حرکت، درونی- تجربه محرک، بیرونی-همسان کردن، بیرونی- درون فکنی، بیرونی- تنظیم بیرونی، بی انگیزشی و مولفههای مسئولیتپذیری دانشآموزان شامل عزت نفس، احساس امنیت، احساس تعلق، تعهد بیرونی و تعهد درونی به عنوان متغیرهای پیش بین و کارکرد اجتماعی و انطباقی به عنوان متغیر ملاک وارد معادله رگرسیون به روش گام به گام شده اند و نتایج آن در جدول زیر ارایه شده اند.
جهت پاسخ گویی به این فرضیه مولفههای هفت گانه انگیزش تحصیلی شامل درونی- دانستن، درونی- حرکت، درونی- تجربه محرک، بیرونی-همسان کردن، بیرونی-درون فکنی، بیرونی-تنظیم بیرونی، بی انگیزشی و مولفههای مسئولیتپذیری دانشآموزان شامل عزت نفس، احساس امنیت، احساس تعلق، تعهد بیرونی و تعهد درونی به عنوان متغیرهای پیش بین و روابط با همسالانبه عنوان متغیر ملاک وارد معادله رگرسیون به روش گام به گام شده اند و نتایج آن در جدول زیر ارایه شده اند.