خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی دلالتهای دانش ضمنی در حوزه تدریس و یادگیری میباشد. با این استدلال که دانش ضمنی را نمیتوان به شکل صریح و در قالب گزارهها توصیف کرد. تدریس و یادگیری ضمنی پیش از آنکه با سلطه عینیگرایی و خردگرایی بر مجموعه قواعد و اصول ثابت و از پیش تعیین شده تاکید داشته باشد بر مولفههایی مانند تجربه شخصی، وابستگی به متن و ذهنی بودن دانش استوار است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی با هدف ایضاح از راه تحلیل مفاهیم تدریس و یادگیری ضمنی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که باور به وجود بعد ضمنی و نهان دانش میتواند نگرش جدیدی در نظام تعلیم و تربیت به همراه داشته باشد. لذا، هدف از یادگیری و تدریس در رویکرد ضمنی نه انتقال دانش بلکه کشف و ایجاد دانش در ارتباط تنگاتنگ میان آموزگار و دانشآموز میباشد.
ملخص الجهاز:
Personal Knowledge تلقین کردن اطلاعات به یادگیرندگان ، امکان درک شهودی و گسترش فهم موضوع مورد یادگیری بر اساس دانش ضمنی دانش آموز فراهم خواهد شد.
به این معنا دیگر نمیتوان از یک فهم ثابت و چارچوب از پیش مشخص شده برای انتقال و فهم موضوع های درسی سخن گفت ؛ زیرا محتوای آموزشی نه به شکل یک سویه و منفعلانه و تنها به منظور یادگیری انبوهی از حقایق و اطلاعات پیش تر اثبات شده ، بلکه به صورت یک نوع درگیری فعالانه خود را نشان میدهد که در تعامل با تجربه شخصی و دانش ضمنی دانش آموز همواره معنایی جدید به خود خواهد گرفت .
لذا نوعی از یادگیری که در محیط های متن محور کلاس درس با تکیه بر دانش نظری و گزاره ای آموخته میشود، یادگیری صریح خوانده میشود اما نوع دیگری از یادگیری که خارج از متون درسی به اموری مانند گرایش ، میل ، استعداد، بینش ، شهود، تجربه ، مشاهده ، زمینه ، عمل و ارتباط دوسویه یاددهنده و یادگیرنده تأکید میورزد، یادگیری ضمنی به شمار میآید.
Tacit Teaching نشان دهنده این است که توضیح و شرح دقیق مفهوم دانش ضمنی و همچنین یادگیری و تدریس ضمنی میتواند راهگشای بسیاری از دست اندرکاران حوزه آموزش باشد (٢٠١٢ ,Ndubuisi Rexwhite ).
چنانکه گادامر (معتقد بود درک تفسیری ما از واقعیت مبتنی بر افق جهانی است که در تجربه گذشته ما شکل گرفته است ، (١٩٨٩ ,Gadamer)، در تدریس ضمنی این هم افقی میتواند منجر به نوعی تلفیق ضمنی میان تجربه های شخصی آموزگار با دانش آموزان شده و به تفسیر مشترکی از معنای درس میان آن ها منجر شود.