خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ-SV) در گروهی از دانشجویان انجام شد. در مطالعه حاضر 317دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه ارزیابی استرس (رویلی، رویسیچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه هدف پیشرفت ( الیوت و مورایاما، 2008) پاسخ دادند. به منظور توسعة نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت با انتخاب یک رویکرد جزئینگر از دو روش تحلیل آماری مبتنی بر گویه ها مانند دستور «آلفا پس از حذف ماده» و «همبستگی هر گویه با نمرة کلی مقیاس» استفاده شد. سپس به منظور تعیین روایی عاملی AEQ-SV از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی و در نهایت به منظور آزمون روایی سازة AEQ-SV، ضرایب هبستگی بین مقیاسهای هیجانات پیشرفت با فرایندهای ارزیابی شناختی و جهتگیریهای هدف پیشرفت، گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی AEQ-SV همسو با نسخة جامع AEQ با تاکید مجدد بر تفکیک مقیاسهای هیجانات مثبت (لذت، امید، غرور، آرمیدگی) و منفی (خشم، اضطراب، شرم، نامیدی و خستگی) برای اندازهگیری تجارب هیجانی مختلف در انواع موقعیتهای تحصیلی مانند کلاس درس، یادگیری و امتحان به طور تجربی، از روایی درونی AEQ-SV حمایت کرد. همچنین الگوی پرکندگی مشترک بین هیجانات پیشرفت در موقعیتهای تحصیلی مختلف با ارزیابیهای مبتنی بر تهدید و چالش محور و با جهت گیری های هدف پیشرفت فراگیران، شواهد مضاعفی را در دفاع از روایی سازة AEQ-SV فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانه در موقعیتهای تحصیلی مختلف بین 74/0 تا 87/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر، از یک سو، شواهدی را در دفاع از نظریة کنترل ارزش هیجانات پیشرفت ارائه کرد و از دیگر سوی نشان داد که نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت برای سنجش سازة هیجانات پیشرفت در گروه نمونه دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل عاملی تأییدی نسخۀ کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت همسو با نسخۀ جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت با تأکید مجدد بر تفکیک مقیاس های هیجانات مثبت (لذت ، امید، غرور، آرمیدگی) و منفی (خشم ، اضطراب ، شرم ، نامیدی و خستگی) برای اندازه گیری تجارب هیجانی مختلف در انواع موقعیت های تحصیلی مانند کلاس درس ، یادگیری و امتحان به طور تجربی، از روایی درونی نسخۀ کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت حمایت کرد.
در مطالعۀ عبداله پور، درتاج و احدی (١٣٩٣)، نتایج تحلیل عاملی تأییدی همسو با مطالعۀ پکران و همکاران (٢٠١١) با تأکید بر ساختار عاملی مرتبۀ بالاتر نسخۀ فارسی پرسشنامۀ هیجانات پیشرفت شامل ٢٤ مقیاس برای اندازه گیری لذت ، امید، غرور، تسکین ، خشم ، اضطراب ، شرم ، نامیدی و خستگی در موقعیت های تحصیلی مختلف کلاس درس ، یادگیری و امتحان به طور تجربی از روایی درونی AEQ 1.
در مطالعۀ عبداله پور، درتاج و احدی (١٣٩٣) ـ که با هدف تحلیل مشخصه های روان - سنجی نسخۀ جامع پرسشنامۀ هیجانات پیشرفت در بین گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد ـ نتایج تحلیل عاملی تأییدی همسو با مطالعۀ پکران و همکاران (٢٠١١) با تأکید بر ساختار عاملی مرتبۀ بالاتر نسخۀ فارسی پرسشنامۀ هیجانات پیشرفت شامل ٢٤ مقیاس برای اندازه گیری لذت ، امید، غرور، تسکین ، خشم ، اضطراب ، شرم ، نامیدی و خستگی در موقعیت های تحصیلی مختلف کلاس درس ، یادگیری و امتحان به طور تجربی از روایی درونی AEQ حمایت کرد.
The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice.