خلاصة:
در پژوهش حاضر، ابعاد مختلف بازاریابی محصولات دامی در استان خوزستان با تاکید بر نقش تعاونی های تولید ارزیابی شد. در این تحقیق اطلاعات از طریق جامعه 450 نفری از تولیدکنندگان، تعاونی ها، عمده فروشان، خرده فروشان و مصرف کنندگان محصولات دامی از طریق پرسش نامه به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که تعاونی های تولید نقش چندانی در بازاریابی محصولات مذکور ایفا نمی کنند به گونه ای که میان بخش های مختلف عمدتا کمترین سود ناشی از فعالیت های بازاریابی به بخش تعاونی اختصاص دارد.
Given the importance of agricultural products marketing، in the present study different aspects of livestock products marketing in Khuzestan province with emphasis on the role of cooperatives was assessed. Data was obtained from 450 community producers، cooperatives، wholesalers، retailers and consumers of livestock products through a questionnaire. The results of the research showed that production cooperatives did not play a significant role in marketing products. As a matter of fact، the lowest capital was given to marketing activities and. devoted to the cooperative sector.
ملخص الجهاز:
نتیجه مشترک تمامی این مطالعات نشان می دهد که شرکت های تعاونی در زمینه بازاررسانی محصول فعالیت چشمگیری نداشته اند که دلایل آن کمبود سرمایه و نقدینگی و نبود امکاناتی مانند انبار، وسایل حمل و نقل و صنایع تبدیلی ذکر شده است ؛ به عبارت دیگر، در این مطالعات موفقیت تعاونی ها در بخش بازاریابی محصولات کشاورزی مورد تردید قرار گرفته است .
درصد فراوانی کانالهای بازاریابی به تفکیک محصولات دام و طیور در استان خوزستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: یافته های تحقیق جدول فوق نشان می دهد که توزیع فراوانی محصولات مورد نظر در کانالهای تحت بررسی مشابه ولی متفاوت می باشد.
توجه به این اعداد در کل نشان می دهد که تعاونی های تولید دام و طیور در زمینه بازاررسانی شیر و تخم مرغ نسبتا بیشتر از انواع گوشت در استان می باشد اما مسیر کانال ٥ نیز سهم کمی در توزیع محصولات در استان خوزستان دارد.
حاشیه مطلق بازاریابی محصولات دام و طیور در استان خوزستان ( ریال) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول فوق مشخص است که در مورد تمامی محصولات بیشترین حاشیه بازاریابی مربوط به حاشیه خردهفروشی و کمترین حاشیه مربوط به حاشیه تعاونی تولید می باشد.
اما به منظور تعیین سهم بخش های مختلف بازار از قیمت نهایی به محاسبه حاشیه نسبی بازاریابی تولیدات مورد بررسی (جدول ٤) پرداخته شده است .